články

Ako komunikovať elektronicky s daňovým úradom

Dane a účtovníctvo

22. 5. 2024

3 min

Ako komunikovať elektronicky s daňovým úradom

Nechcete čakať v rade na finančnom úrade kvôli jednému papieru? Vďaka digitalizácii môžete teraz všetko vybaviť elektronicky z pohodlia domova. Podanie daňového priznania, kontrola daňového účtu alebo komunikácia s daňovým úradom už nebudú vyvolávať toľko nepríjemných spomienok ako predtým. Ako začať komunikovať s úradmi elektronicky?

Čo potrebujete, aby ste sa prihlásili k elektronickým službám?

Už od roku 2018 platí na Slovensku povinnosť komunikovať s finančnou správou elektronicky. Túto povinnosť majú FO podnikatelia aj PO. Aby ste sa vedeli úspešne registrovať a prihlásiť do online portálu, budete potrebovať:

  1. občiansky preukaz s elektronickým čipom (eID) spolu s bezpečnostným osobným kódom (BOK) – prihlasujete sa ním na portál slovensko.sk a do svojej elektronickej schránky a budete ním preukazovať identitu. Vybaviť si ho môžete na ktoromkoľvek oddelení dokladov Okresného riaditeľstva Policajného zboru za poplatok 4,50 €. Viac o eID nájdete na stránke s najčastejšími otázkami a odpoveďami.
  2. čítačku čipových kariet – dostanete ju zadarmo na oddelení dokladov.
  3. nainštalovaný softvér – ten bude obsahovať ovládače k čítačke kariet, aplikáciu na prihlasovanie (eID klient) a balík aplikácií pre kvalifikovaný elektronický podpis (KEP). Všetko by sa malo dať stiahnuť v jednom inštalačnom súbore na súhrnnej stránke k inštalácii.

TIP: Na ústrednom portáli verejnej správy slovensko.sk nájdete ku všetkým krokom viac informácií.

Ako sa zaregistrovať do Portálu finančnej správy SR

Po získaní všetkých predošlých náležitostí sa môžete zaregistrovať do portálu a finančná správa vám pridelí ID používateľa.

V časti Registrácia na webe www.financnasprava.sk (v pravom hornom rohu) vyplníte elektronický registračný formulár, kde si zároveň určíte svoje heslo a osobný identifikačný kód. 

TIP: Ako presne pri registrácii postupovať? Pozrite sa na návod k registrácii na Portál finančnej správy SR.

Po úspešnej registrácii vám príde aktivačný e-mail s aktivačným linkom. Po kliknutí na link sa aktivácia potvrdí a následne vám príde druhý aktivačný e-mail s všetkými identifikačnými údajmi. Registráciu potom potvrdíte s občianskym preukazom s elektronickým čipom.

Pre úspešné ukončenie registrácie budete ešte musieť prejsť autorizáciou.

TIP: Ak ste fyzická osoba, ktorá koná vo svojom mene, môžete pri vypĺňaní registračného formulára zaškrtnúť políčko „Žiadam o sprístupnenie oprávnenia pre osobné konanie“. Nebudete tak musieť vykonať autorizáciu, pretože tú za vás spracuje sama finančná správa.

Výhodou je, že pre získanie prístupových údajov nemusíte navštíviť colný ani daňový úrad – všetko zariadite online. Žiadosť o autorizáciu totiž taktiež podáte elektronicky.

Vo svojej osobnej internetovej zóne na portáli finančnej správy si z ponuky vyberiete Autorizácie a zastupovania - Moje autorizácie k subjektom - Žiadosť o autorizáciu. Postačí vám k tomu DIČ. Daňový úrad vás po overení údajov autorizuje a úspešne zaregistruje.

Po týchto krokoch môžete začať využívať elektronické služby finančnej správy.

Výhody elektronickej komunikácie s daňovým úradom

  • Ušetríte čas: Dokumenty podáte kedykoľvek a bez čakania v rade.
  • Ušetríte peniaze: Nemusíte platiť benzín či MHD, aby ste sa dostavili na úrad, tlačiť dokumenty či platiť za poštovné. Zároveň zaplatíte polovičný poplatok za elektronické podanie oproti listinnej podobe.
  • Vybavíte to z pohodlia domova: Zbavíte sa jazdenia na úrady.
  • Udržíte si prehľad: Spravujete všetky dokumenty na jednom mieste a vďaka notifikácii o odoslaní a doručení si môžete byť istí, že proces prebehol v poriadku.

Rady a tipy

  • Pravidelne kontrolujte stav svojho daňového účtu a včas riešte všetky potrebné úpravy.
  • Poverte inú osobu, napríklad účtovníka, aby sa postaral o vaše daňové povinnosti a zbavil vás starostí a stresu zo správy daní.
  • Pri elektronickom podaní daňového priznania máte predĺženú lehotu na podanie, takže sa môžete vyhnúť pokute za oneskorené podanie.

Tento článok reflektuje právny stav k 30. 6. 2024.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.