články

Ako má vyzerať reklamačný poriadok?

Legislatíva a úrady

17. 5. 2024

2 min

Ako má vyzerať reklamačný poriadok?

Reklamácie zvyčajne nie sú príjemným procesom pre kupujúceho ani pre predávajúceho. Ak však máte dobre vypracovaný reklamačný poriadok, môžete vám aj vašim zákazníkom ušetriť veľa starostí. Kto musí mať reklamačný poriadok a čo by mal obsahovať?

Kto musí mať reklamačný poriadok?

Podľa zákona sa spotrebiteľ môže sťažovať na takmer akýkoľvek tovar alebo službu. Ak teda predávate služby a tovary, mali by ste mať reklamačný poriadok. Je to súčasť vašej informačnej povinnosti, ktorá vyplýva z Občianskeho zákonníka a zákona o ochrane spotrebiteľa. Reklamačný poriadok musí byť zverejnený v každej predajni a na webovej stránke každého e-shopu. Môže mať podobu samostatného dokumentu alebo môže byť súčasťou obchodných podmienok.

Čo by mal obsahovať reklamačný poriadok?

Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa by ste mali v reklamačnom poriadku uviesť:

  • informácie o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia práva z vadného plnenia (t. j. reklamácie)
  • informácie o tom, kde možno reklamáciu uplatniť

Vo vlastnom záujme by ste do reklamačného poriadku mali doplniť aj:

  • upozornenie, že reklamácia sa nevzťahuje na škody spôsobené nesprávnou manipuláciou
  • údaj o lehote, v ktorej bude reklamácia vybavená a o spôsobe jej vybavenia
  • informácie o tom, ako môže zákazník zaslať alebo odovzdať výrobok na reklamáciu a čo by mal obsahovať

Rady a tipy

  • Okrem reklamačného poriadku nezabudnite na reklamačný formulár, ktorý je potvrdením, že ste sťažnosť prijali. Vo formulári musí byť uvedené číslo objednávky, označenie predávajúceho, kedy a prečo spotrebiteľ podal sťažnosť, spôsob vybavenia sťažnosti a ako budete spotrebiteľa informovať o vybavení sťažnosti (t. j. jeho kontaktné údaje).
  • V žiadnom prípade sa nesnažte obmedziť práva, ktoré spotrebiteľom vyplývajú zo zákona (napríklad skrátenie dvojročnej zákonnej lehoty na podanie reklamácie). Mohla by vám hroziť pokuta od Slovenskej obchodnej inšpekcie.
  • Ak reklamáciu zamietnete, ste zo zákona povinní ju riadne písomne odôvodniť.
  • Nezabudnite, že štandardne musíte sťažnosť vybaviť a informovať spotrebiteľa do 30 dní. Ak tak neurobíte, spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy.
  • Zákonná lehota na podanie reklamácie je 24 mesiacov. Ak však chcete svojim zákazníkom ponúknuť niečo navyše, môžete ju ľubovoľne predĺžiť.
  • Novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá nadobudla účinnosť 1. augusta 2023, priniesla podnikateľom niektoré nové povinnosti. Ak sa chcete uistiť, že váš reklamačný poriadok a obchodné podmienky sú právne správne, dajte si ich skontrolovať právnikom.

Tento článok reflektuje právny stav k 30. 6. 2024.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.