články

Ako spoznať klamlivú reklamu?

Legislatíva a úrady

21. 5. 2024

3 min

Ako spoznať klamlivú reklamu?

Chuť, ktorá dáva krídla. Zľava na všetko. Likvidácia skladu. S rovnakým alebo podobným reklamným klišé ste sa už pravdepodobne stretli. Okrem toho, že v dnešnej dobe nie je ničím originálne, je aj zavádzajúce, čo je dôvod, prečo zaň môže zadávateľ dostať pokutu. Pravidlá reklám sa pritom nevzťahujú len na sociálne siete alebo televíziu, ale aj na informačné bulletiny či letáky. Aké pravidlá musíte dodržiavať, aby ste nedostali zbytočné pokuty za klamanie spotrebiteľa?

Čo je klamlivá reklama?

Klamlivá reklama je súčasťou nekalej súťaže. Upravuje ju Obchodný zákonník, presnejšie zákon 147/2001 Z. z.. K jej charakteristickým črtám patria:

  • konanie napĺňa znaky reklamy,
  • predmetom reklamy sú tovary, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno a ďalšie práva spojené s podnikaním,
  • reklama je spôsobilá uviesť do omylu osoby, ktorým je určená,
  • reklama dokáže ovplyvniť ekonomické správanie,
  • reklama poškodzuje iného súťažiteľa alebo spotrebiteľa.

Klamlivá reklama sa vzťahuje aj na tvrdenia na internete

Klamlivá reklama sa vzťahuje na tradičnú reklamu v televízii alebo rozhlase, ako aj na billboardy, reklamné letáky alebo predajné texty a grafiku v online priestore. Klamlivým textom môže byť text, ako aj obrázok alebo grafika. Práve preto si musíte dávať pozor napr. pri spracovávaní:

  • príspevkov na sociálne siete,
  • informačných bulletinov,
  • grafiky,
  • obalu vášho výrobku. Dokonca, ak neuvediete všetky relevantné skutočnosti, spotrebiteľov zavádzate nepravdivými tvrdeniami. Môže sa tak stať napríklad vtedy, keď tvrdíte, že čaj na chudnutie pomôže zákazníkom schudnúť, ale zabudnete dodať, že ho musíte podporiť cvičením.

Príklady klamlivej reklamy

Najlepší spôsob, ako ilustrovať klamlivú reklamu, sú príklady:

  • Cena

30 % zľava na všetko ❌ v obchode je v zľave len polovica sortimentu.
V letáku je cena 15 eur ❌ v obchode je tovar za 22 eur.

  • Dostupnosť, zloženie, pôvod, výrobný proces

Európska kvalita ❌ tovar z Číny. Zaručene prírodná potravina ❌ v skutočnosti obsahuje umelé farbivá a konzervačné látky. Ručná výroba ❌ ručná montáž dielov vyrobených na výrobnej linke. Likvidácia! Konečná zľava! Len do konca mesiaca! ❌ Reklama visí v obchode už rok.

  • Názov inzerenta (t. j. vaše údaje)

Nová spoločnosť ❌ v skutočnosti ste na trhu už rok. Rodinná firma ❌ patríte k veľkej korporácii. Odborník na kožené opasky ❌ v odvetví pôsobíte 3 mesiace. Absolvent Harvardu ❌ chodili ste tam 14 týždňov na platené školenie.

Zjavná hyperbola nie je zakázaná

Energetický nápoj, ktorý vám dá krídla, alebo sladká tyčinka, ktorá vás prenesie do Karibiku. To je klamlivá reklama, však? Rozhodujúcim faktorom je vnímanie priemerného spotrebiteľa. Všetci vieme, že ľuďom nikdy nenarastú krídla a žiadna tyčinka vás zázračne neprenesie do trópov. Takéto tvrdenie sa nazýva reklamná hyperbola, ktorá je povolená. Ešte predtým, ako ju však použijete, si vždy premyslite, či ju priemerný spotrebiteľ pochopí.

Sankcie za klamlivú reklamu a Slovenská obchodná inšpekcia

Spotrebitelia sa môžu proti klamlivej reklame brániť vrátením výrobku. Ak výrobok skutočne nemá vlastnosti uvedené v reklame (napr. nie je prírodný), zákazníkovi musíte vrátiť peniaze. Ak Slovenská obchodná inšpekcia zistí, že máte klamlivú reklamu, môže vám uložiť vysokú pokutu. Aj váš konkurent má určité nároky na klamlivú reklamu. Môže požadovať primeranú náhradu škody a odškodnenie, ak bol vašou reklamou poškodený.

Rady a tipy

  • Pred uverejnením inzerátu sa poraďte s právnikom. Nekalá súťaž je zložitá a rozsiahla oblasť. Chyba vás môže vyjsť draho.
  • Dávajte si pozor na všetky tvrdenia vašej spoločnosti. Nekalá reklama sa vzťahuje aj na online sféru.
  • Sledujte aktuálne predpisy. Pravidlá sa môžu časom meniť.

Tento článok reflektuje právny stav k 30. 6. 2024.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.