Legislatíva a úrady
22. 5. 2024
2 min
Čo robiť, keď vám do firmy príde kontrola z úradov
Úradná kontrola je pre bežného podnikateľa starosťou. Aj keď podnikáte podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia, môžete sa obávať, že ste zanedbali zákonnú povinnosť a inšpektor vám za to uloží pokutu. Ak ste však na kontrolu dobre pripravení, nemusíte sa ničoho obávať.
V tomto článku nájdete:
Ktoré orgány vás môžu prísť skontrolovať?
Orgány sa o vás zvyčajne nebudú príliš zaujímať, pokiaľ im na to nedáte dôvod alebo na vás nebude podané trestné oznámenie. Nemusí to byť však pravidlom - môžu si vás vybrať aj na náhodnú kontrolu. „Navštíviť" vás môžu napr:
- Daňový úrad: Tento úrad sa bude zaujímať o to, či riadne platíte dane. Pri kontrole musíte preukázať všetko, čo uvádzate v daňovom priznaní a v účtovníctve. Daňová kontrola je často ohlásená vopred.
- Živnostenský úrad: Môže skontrolovať, či podnikáte v súlade so živnostenským oprávnením alebo či sú vaše obchodné priestory či sídlo správne označené.
- Slovenská obchodná inšpekcia (SOI): S kontrolou zo strany SOI môžete počítať, ak podnikáte v oblasti predaja a nákupu. Kontroly sa často zameriavajú na chyby v obchodných podmienkach alebo napríklad v označovaní výrobkov.
- Sociálna poisťovňa: Kontroluje napríklad, či ako zamestnávateľ platíte správnu výšku sociálneho poistenia.
- Regionálny úrad verejného zdravotníctva (RÚVZ): Hygienické kontroly sa zameriavajú napríklad na ochranu zdravia pri práci alebo skladovanie potravín a manipuláciu s nimi. Logicky sú väčšinou neohlásené.
Kontrolu k vám však môžu poslať aj iné orgány - napríklad zdravotná poisťovňa, Úrad na ochranu osobných údajov, Štátna veterinárna a potravinová správa, Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny alebo niektorý z kolektívnych správcov autorských diel (SOZA).
Ako sa pripraviť na kontrolu a ako sa počas nej správať?
- Informujte sa o tom, aké predpisy sa vzťahujú na váš typ podnikania a sledujte všetky legislatívne zmeny.
- Ak chcete mať istotu, využite služby odborníka - účtovníka, daňového poradcu alebo právnika.
- Majte potrebné dokumenty usporiadané a poruke, aby ste ich nemuseli zúfalo zháňať na poslednú chvíľu.
- Ochotne spolupracujte. Nezatajujte nič dôležité a nechajte audítorov robiť ich prácu.
- Poskytnite orgánom všetky informácie, ktoré chcú.
Ako vám môžu pomôcť digitálne technológie?
Ak máte príslušné dokumenty v poriadku, ste na polceste. Okrem dobrého účtovného softvéru vám môže pomôcť aj systém elektronickej archivácie a správy účtovných dokladov a iných dokumentov. Vďaka tomu budete mať potrebné doklady vždy poruke.
Rady a tipy
- Najistejším spôsobom, ako sa vyhnúť problémom s úradmi, je poznať a dodržiavať platné zákony.
- Nezabudnite, že okrem množstva povinností máte aj práva - napríklad právo nahliadnuť do spisu, podať námietku proti postupu úradu alebo podať žalobu.
- Aj úradník je len človek. Ak sa k nemu budete správať priateľsky a s úctou, pravdepodobne sa bude rovnako správať aj on k vám.
- Nebojte sa vyhotoviť si vlastné zvukové alebo obrazové záznamy z kontroly, prípadne si prizvite svedka alebo odborníka, ktorý vám pomôže so zložitejšími otázkami.
Tento článok reflektuje právny stav k 30. 6. 2024.
Pomohol vám tento článok?