články

Čo robiť, keď vám do firmy príde kontrola z úradov

Legislatíva a úrady

22. 5. 2024

2 min

Čo robiť, keď vám do firmy príde kontrola z úradov

Úradná kontrola je pre bežného podnikateľa starosťou. Aj keď podnikáte podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia, môžete sa obávať, že ste zanedbali zákonnú povinnosť a inšpektor vám za to uloží pokutu. Ak ste však na kontrolu dobre pripravení, nemusíte sa ničoho obávať.

Ktoré orgány vás môžu prísť skontrolovať?

Orgány sa o vás zvyčajne nebudú príliš zaujímať, pokiaľ im na to nedáte dôvod alebo na vás nebude podané trestné oznámenie. Nemusí to byť však pravidlom - môžu si vás vybrať aj na náhodnú kontrolu. „Navštíviť" vás môžu napr:

  • Daňový úrad: Tento úrad sa bude zaujímať o to, či riadne platíte dane. Pri kontrole musíte preukázať všetko, čo uvádzate v daňovom priznaní a v účtovníctve. Daňová kontrola je často ohlásená vopred.
  • Živnostenský úrad: Môže skontrolovať, či podnikáte v súlade so živnostenským oprávnením alebo či sú vaše obchodné priestory či sídlo správne označené.
  • Slovenská obchodná inšpekcia (SOI): S kontrolou zo strany SOI môžete počítať, ak podnikáte v oblasti predaja a nákupu. Kontroly sa často zameriavajú na chyby v obchodných podmienkach alebo napríklad v označovaní výrobkov.
  • Sociálna poisťovňa: Kontroluje napríklad, či ako zamestnávateľ platíte správnu výšku sociálneho poistenia.
  • Regionálny úrad verejného zdravotníctva (RÚVZ): Hygienické kontroly sa zameriavajú napríklad na ochranu zdravia pri práci alebo skladovanie potravín a manipuláciu s nimi. Logicky sú väčšinou neohlásené.

Kontrolu k vám však môžu poslať aj iné orgány - napríklad zdravotná poisťovňa, Úrad na ochranu osobných údajov, Štátna veterinárna a potravinová správa, Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny alebo niektorý z kolektívnych správcov autorských diel (SOZA).

Ako sa pripraviť na kontrolu a ako sa počas nej správať?

  • Informujte sa o tom, aké predpisy sa vzťahujú na váš typ podnikania a sledujte všetky legislatívne zmeny.
  • Ak chcete mať istotu, využite služby odborníka - účtovníka, daňového poradcu alebo právnika.
  • Majte potrebné dokumenty usporiadané a poruke, aby ste ich nemuseli zúfalo zháňať na poslednú chvíľu.
  • Ochotne spolupracujte. Nezatajujte nič dôležité a nechajte audítorov robiť ich prácu.
  • Poskytnite orgánom všetky informácie, ktoré chcú.

Ako vám môžu pomôcť digitálne technológie?

Ak máte príslušné dokumenty v poriadku, ste na polceste. Okrem dobrého účtovného softvéru vám môže pomôcť aj systém elektronickej archivácie a správy účtovných dokladov a iných dokumentov. Vďaka tomu budete mať potrebné doklady vždy poruke.

Rady a tipy

  • Najistejším spôsobom, ako sa vyhnúť problémom s úradmi, je poznať a dodržiavať platné zákony.
  • Nezabudnite, že okrem množstva povinností máte aj práva - napríklad právo nahliadnuť do spisu, podať námietku proti postupu úradu alebo podať žalobu.
  • Aj úradník je len človek. Ak sa k nemu budete správať priateľsky a s úctou, pravdepodobne sa bude rovnako správať aj on k vám.
  • Nebojte sa vyhotoviť si vlastné zvukové alebo obrazové záznamy z kontroly, prípadne si prizvite svedka alebo odborníka, ktorý vám pomôže so zložitejšími otázkami.

Tento článok reflektuje právny stav k 30. 6. 2024.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.