Legislatíva a úrady
21. 5. 2024
2 min
Čo všetko musia obsahovať obchodné podmienky e-shopu
Zdá sa vám, že obchodné podmienky sú len zbytočná byrokracia a najradšej by ste ich od niekoho skopírovali? Chápeme vás. V skutočnosti sú však užitočným nástrojom, ktorý vám môže zjednodušiť podnikanie a ušetriť veľa nervov aj starostí.
V tomto článku nájdete:
Sú obchodné podmienky povinné?
Stručne povedané, áno sú. Ak by vám chýbali, hrozila by vám pokuta od 200 do 10 000 eur. Obchodné podmienky však nie sú len zbytočnou byrokraciou. Výrazne vám uľahčia uzatváranie zmlúv. Tie budú vďaka nim jasnejšie a stručnejšie, pretože sa na ne budete môcť často odvolávať. Okrem toho si pomocou obchodných podmienok môžete ľahko splniť svoju informačnú povinnosť voči spotrebiteľovi.
Čo by mali obchodné podmienky obsahovať?
Presný obsah obchodných podmienok bude závisieť od odvetvia a spôsobu vášho podnikania. Následne je dôležité je aj to, či sú vašimi klientmi podnikatelia alebo spotrebitelia. Vo všeobecnosti by však obchodné podmienky mali obsahovať:
- identifikáciu zmluvných strán (najmä vás ako poskytovateľa/predajcu),
- charakteristiku tovaru alebo služieb,
- dátum uzatvorenia zmluvy,
- cenu (alebo odkaz na cenník) a platobné podmienky,
- spôsob a miesto dodania tovaru alebo poskytnutia služby,
- informácie o záruke a podmienkach reklamácie,
- informácie o práve odstúpiť od zmluvy,
- informácie o ochrane osobných údajov,
- informácie o mimosúdnom riešení spotrebiteľských sporov.
Okrem toho, ak sú vašimi klientmi spotrebitelia (a nie podnikatelia), existujú určité ustanovenia, ktoré sa v obchodných podmienkach nesmie objaviť. Patrí medzi ne napríklad tvrdenie, že pri platbe kartou bude zákazníkovi zaúčtovaný poplatok alebo že cena tovaru bude po uskutočnení objednávky navýšená.
Ako vám môžu pomôcť digitálne technológie?
Existujú špecializované servery, ktoré umožňujú stiahnuť si vzory zmluvných podmienok. Tie môžete využiť ako inšpiráciu pri tvorbe svojich vlastných podmienok. Nezabudnite však, že tvorcovia týchto šablón nezaručujú ich správnosť. Navyše, každá firma je iná, takže šablónové riešenie často nestačí. Dôrazne odporúčame, aby ste o vytvorenie obchodných podmienok požiadali odborníkov. Predídete tým mnohým komplikáciám.
Rady a tipy
- Nepodceňujte význam zmluvných podmienok.
- S podmienkami sa vždy dobre oboznámte. Klientovi dajte možnosť prečítať si ich ešte predtým, ako s ním uzatvoríte zmluvu.
- Obchodné podmienky musia byť zrozumiteľné. V opačnom prípade by vám mohla hroziť pokuta od Slovenskej obchodnej inšpekcie.
- Obchodné podmienky umiestnite na samostatnú podstránku svojho webu, ktorá je prístupná z menu alebo z pätičky.
- Nemusia byť napísané právnickým jazykom. Niektorí odborníci ich pre vás môžu napísať zrozumiteľne a ľudsky, aby ste ich pochopili nielen vy, ale aj vaši zákazníci.
Tento článok reflektuje právny stav k 30. 6. 2024.
Pomohol vám tento článok?