články

Dlžia vám zákazníci? Ako týmto nepríjemnostiam predchádzať

Legislatíva a úrady

17. 5. 2024

3 min

Dlžia vám zákazníci? Ako týmto nepríjemnostiam predchádzať

Klient si u vás objedná prácu. Vy ju vykonáte v dohodnutom čase a kvalite, vystavíte faktúru... a nič. Faktúra je dávno po splatnosti a klient nekomunikuje. To môže byť buď menšia nepríjemnosť, alebo veľký problém - v závislosti od sumy, o ktorú ide. Čo môžete urobiť, aby ste sa do tejto situácie vôbec nedostali?

Dôveruj, ale preveruj

Najmä v začiatkoch podnikania vás poteší akýkoľvek dopyt. Napriek tomu sa oplatí urobiť si o potenciálnom klientovi malý prieskum. Ako na to?

  • Rozhliadnite sa po internete a sociálnych sieťach, či o ňom nekolujú nejaké nepríjemné historky (najmä o jeho platobnej morálke).
  • Pozrite sa do živnostenského alebo obchodného registra. Ak je váš potenciálny klient obyvateľom miestneho úradu (človek bez domova), mali by ste spozornieť.
  • Dobrým znamením nie je ani výskyt v registri dlžníkov alebo v centrálnom registri exekúcií.

Problémom predchádzajte dobrou zmluvou

Tendenciu podceňovať význam zmluvy majú najmä majitelia malých podnikov. Dobre vypracovaná zmluva je však jediným spôsobom, ako predísť problémom s neplatičmi, resp. ako ich úspešne vyriešiť. Zmluva by mala presne definovať rozsah prác, cenu, termíny a platobné podmienky. Môžete si ju zjednodušiť tým, že si necháte vypracovať dobré obchodné podmienky, na ktoré budete v zmluve odkazovať. Na zmluve a obchodných podmienkach určite spolupracujte s právnikom.

Nebojte sa zálohových faktúr

V prípade väčších zákaziek alebo nových klientov sa oplatí vystaviť zálohovú faktúru. Seriózny klient s tým nebude mať problém. Na druhej strane, ak sa niekto bráni zaplateniu zálohy, môže to byť pre vás varovným signálom. Zálohovú faktúru môžete vystaviť na ľubovoľnú sumu - môžete si nechať zaplatiť vopred celú sumu alebo jej časť. Hoci zákon nestanovuje, ako má zálohová faktúra vyzerať, odborníci odporúčajú, aby obsahovala rovnaké údaje ako bežná, t. j.:

  • informácie o dodávateľovi a príjemcovi
  • sumu
  • dátum vystavenia a dátum splatnosti
  • spôsob platby

Okrem toho by na nej malo byť uvedené, že nejde o daňový doklad.

Ako vám môžu pomôcť digitálne technológie?

  • Programy na vystavovanie faktúr, ako napríklad iDoklad alebo Superfaktúra, výrazne uľahčujú vystavovanie zálohových faktúr. Okrem toho máte veľmi dobrý prehľad o vystavených faktúrach - vrátane tých po splatnosti.
  • Finančná správa prevádzkuje zoznam daňových dlžníkov, v ktorom si môžete potenciálneho klienta preveriť.

Rady a tipy

  • Komunikujte. Môže sa ukázať, že klient napríklad nesprávne zadal platobný príkaz alebo prehliadol vašu faktúru. Problém môže vyriešiť priateľská pripomienka niekoľko dní po dátume splatnosti.
  • Ak klient ani potom faktúru nezaplatí, upomínajte ho ďalej a uistite sa, že mu nebudete dodávať žiadne ďalšie služby. Ďalší postup je na vás - dlžníkovi môžete poslať (prostredníctvom právnika) predžalobnú výzvu a prípadne vymáhať dlh súdnou cestou.
  • V každom prípade však urobte všetko pre to, aby ste sa takejto situácii vyhli - preverte si potenciálneho klienta, vypracujte dobrú zmluvu a nebojte sa žiadať zálohu.
  • Vo fakturačných programoch máte často možnosť nastaviť automatické pripomenutia, ktoré zvyšujú šancu na úhradu.
  • Platobnú morálku a hospodárske údaje klientov si môžete overiť na portáli FinStat.
  • Okrem rôznych registrov si vyhľadajte aj referencie potenciálneho klienta. Najlepšie sú tie z prvej ruky.

Tento článok reflektuje právny stav k 30. 6. 2024.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.