články

Základy autorského práva pre podnikateľov

Legislatíva a úrady

17. 5. 2024

4 min

Základy autorského práva pre podnikateľov

Viete, aké práva sa vzťahujú na logo vytvorené zamestnancom, hudbu, ktorú prehrávate vo svojich priestoroch, alebo fotografie, ktoré si sťahujete z internetu na webovú stránku svojej spoločnosti? Prečítajte si prehľadné informácie, ktoré by ste mali poznať o autorských právach, aby ste sa vyhli prípadnému konfliktu so zákonom.

Čo je autorské právo?

Autorské právo je právo duševného vlastníctva, ktoré zahŕňa osobnostné a majetkové práva.

Osobnostné práva

Osobnostné právo autora je neprenosné a autor sa ho nemôže vzdať. Po jeho smrti si nikto nesmie prisvojiť jeho autorstvo diela. Dielo možno použiť len spôsobom, ktorý neznižuje jeho hodnotu, pričom sa musí uviesť meno autora alebo jeho pseudonym, ak nejde o anonymné dielo.

Medzi osobnostné práva autora patria napríklad:

  • právo rozhodovať o zverejnení alebo nezverejnení diela,
  • právo byť označený ako autor diela a rozhodnúť o spôsobe takéhoto označenia, najmä menom alebo pseudonymom,
  • právo na nedotknuteľnosť diela (čo znamená, že nikto nesmie dielo prerobiť).

Majetkové práva

Majetkové práva dovoľujú autorovi používať a šíriť autorské dielo. Okrem toho zahŕňajú právo udeliť licenciu na používanie a šírenie diela. Majetkové autorské práva sú neprenosné, autor zostáva ich vlastníkom aj po udelení licencie na dielo a sú taktiež predmetom dedičstva.

Medzi majetkové práva patrí napríklad:

  • právo na rozmnožovanie diela (napr. tlač),
  • právo na šírenie originálu alebo rozmnoženiny diela (prostredníctvom internetu atď.),
  • právo na verejný prenos diela (t. j. vysielanie alebo prenos v televízii a rozhlase).

Osobnostné alebo majetkové autorské práva teda nie sú tým, čo si kúpite od autora, keď mu zaplatíte napríklad za fotografiu. Autorské práva vždy zostávajú autorovi. To, čo si od neho v skutočnosti kupujete, je takzvaná licencia.

Príklady autorského práva v praxi

Typickým príkladom autorského diela v podnikaní je logo. Ak ste si ho vytvorili sami, autorským právom ste chránení len vy ako fyzická osoba, nie vaša spoločnosť. Ak logo vytvoril váš zamestnanec v rámci plnenia pracovnej úlohy, ako zamestnávateľ ste oprávnený vykonávať všetky majetkové aj osobnostné práva autora bez toho, aby ste s ním museli uzatvoriť osobitnú dohodu.

V prípade, že tvoríte webovú stránku a chcete na nej uverejniť obrázky stiahnuté napríklad z Google, buďte veľmi opatrní. Každý z nich má svojho vlastníka a nie každý dal súhlas na ich šírenie a sťahovanie. V prípade fotografií z fotobánk sa uistite, že licencia autora povoľuje použitie fotografie na komerčné účely. V opačnom prípade sa vystavujete riziku súdneho sporu a nutnosti zaplatiť vysokú sumu za neoprávnené použitie autorského diela.

Posledným príkladom je hudba, ktorá hrá v podniku. Ak ste v priestoroch umiestnili rádio alebo televíziu, ste povinní zaplatiť poplatok Slovenskému ochrannému zväzu autorskému (SOZA), ktorý zastupuje autorov hudby a textov a spravuje ich autorské práva. Na túto povinnosť si dajte pozor, najmä ak prevádzkujete služby (bary, reštaurácie, obchody, kaderníctva) alebo vlastníte ubytovacie zariadenie.

Aké sú sankcie za zneužitie? Ak neoprávnene zasiahnete do zákonom chránených práv, hrozí vám trest odňatia slobody až na dva roky. Následne má autor, ktorého práva boli zneužité, taktiež nárok na odškodnenie. V závislosti od konkrétnych okolností môže byť autor chránený aj právami vyplývajúcimi zo zákona o ochrannej známke alebo z ochrany proti nekalej súťaži.

Ako vám môžu pomôcť digitálne technológie?

Existuje množstvo nástrojov a platforiem, ktoré vám môžu pomôcť dodržiavať autorské práva.

  • Creative Commons – Creative Commons je medzinárodná organizácia, ktorá ponúka bezplatné licenčné modely na zdieľanie autorských diel, online nástroje a licenčné zmluvy pre tvorcov, ktorí chcú zdieľať svoje diela za určitých podmienok.
  • Úrad priemyselného vlastníctva – Umožňuje online registráciu ochranných známok, vynálezov atď.
  • Profimedia – Český poskytovateľ licencovaných fotografií, videí a grafických prvkov na komerčné použitie.

Rady a tipy

  • Ak si najímate niekoho na vytvorenie diela chráneného autorskými právami, uistite sa, že ste s ním uzavreli licenčnú zmluvu, ktorá jasne vymedzuje vaše práva na dielo.
  • Neriskujte tým, že použijete cudzie autorské dielo bez povolenia. Neoprávnené sťahovanie fotografií možno ľahko overiť na Google Images atď.
  • Ak si nie ste istí, čo môžete a čo nemôžete v konkrétnom prípade urobiť, obráťte na právnika.
  • Ak je to možné, registrujte svoje diela, ako sú logá alebo návrhy produktov, na príslušných úradoch.
  • Ak potrebujete použiť diela iných autorov, vyhľadajte licencovaný obsah, ktorý umožňuje konkrétne použitie.
  • Vytvorte interné pravidlá, ktoré jasne určia zamestnancom, ako zaobchádzať s autorskými právami a cudzím obsahom.

Tento článok reflektuje právny stav k 30. 6. 2024.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.