články

Ako pre firmu získať investície

Financovanie

22. 5. 2024

4 min

Ako pre firmu získať investície

Investor môže do vašej spoločnosti priniesť nielen prevádzkový kapitál, ale často aj dôležité skúsenosti a kontakty. Preto sa pri jeho hľadaní neunáhlite. Vyberáte si totiž osobu, ktorej zveríte časť svojho podielu aj rozhodovacích právomocí vo firme. Prečítajte si, aké sú najbežnejšie typy investorov a ako prebiehajú rokovania.

Typy investorov

Inkubátory Inkubátory poskytujú začínajúcim podnikateľom základné zázemie a poradenstvo. Často ide o súkromné spoločnosti alebo inštitúcie založené na univerzitách, alebo podporované mestom či regiónom. Podporu zvyčajne poskytujú formou zvýhodnenej ceny za prenájom kancelárskych priestorov a poradenských služieb, prípadne rekvalifikáciu atď.

Akcelerátory Do akcelerátorov (často len na niekoľko týždňov alebo mesiacov) vstupujú spoločnosti, ktoré už majú vyriešené základné existenčné potreby, ale potrebujú biznis nasmerovať správnym smerom. Bežnou formou podpory je mentoring, networking a vzdelávanie, priama finančná podpora sa zvyčajne neposkytuje. Niektoré akcelerátory si za svoje služby účtujú menší podiel v spoločnosti.

Crowdfunding Ide o jeden z moderných spôsobov investovania, pri ktorom stovky alebo tisíce malých investorov prispievajú menšími sumami peňazí na spoločnosti, ich služby alebo produkty. Investícia sa potom môže vrátiť vo forme odmeny (napr. rôznych výhod), vratnej pôžičky alebo podielu v spoločnosti.

Angel investor Anjelský investor je profesionálny investor, často podnikateľ, ktorý prešiel predajom vlastného podniku a má kontakty a skúsenosti. Zvyčajne investuje na začiatku existencie spoločnosti a často aktívne pomáha s jej rozvojom a nastavením. Angel investor investuje vlastné peniaze, takže spolupráca sa dá dohodnúť pomerne rýchlo. Objem investovaných peňazí však býva menší ako pri profesionálnych fondoch.

Venture capital fondy Ide o fondy rizikového kapitálu, teda profesionálne skupiny, ktoré spravujú peniaze externých investorov. Snažia sa im cez investovanie do firiem zabezpečiť čo najvyššiu návratnosť investícií. Investície sú zvyčajne značné, ale zahŕňajú najviac byrokracie (pri vstupe a pravidelnom vykazovaní).

Private equity fondy Private equity fondy sú zvyčajne veľkí inštitucionálni investori alebo bohatí jednotlivci, ktorí investujú najmä do spoločností s jasnou históriou vo fáze zrelosti. To je v protiklade s fondmi rizikového kapitálu, ktoré často investujú do relatívne mladých spoločností, kde je riziko pre investora väčšie, ale je tu aj potenciálne väčšia ziskovosť.

Ako prebieha jednanie s investorom

Prezentácia nápadu Zhromaždite základné informácie o svojom pláne a spracujte ich do tzv. sales pitch, teda rýchlej prezentácie, ktorá obsahuje všetko, čo by investora mohlo zaujímať – základné údaje o financiách, zamestnancoch a konkurencii či prieskum trhu. Obľúbení investori sú často zavalení ponukami a nie je v ich silách stretnúť sa s každým. Preto sa snažte, aby vaša prezentácia bola stručná a jasná. Neposielajte ju desiatkam investorov, ale radšej vyberte najrelevantnejších. V ideálnom prípade sa nechajte niekým predstaviť osobne.

Vyjednávanie Ak investor prejaví záujem, pravdepodobne si dohodnete stretnutie a začnete rokovať o podiele, forme a výške investície, pozícii v spoločnosti, atď. Spíšete to do term sheetu, právne nezáväzného dokumentu (často v angličtine), ktorý predstavuje konečnú dohodu medzi oboma stranami. Investor si môže nárokovať exkluzivitu. To znamená, že až do podpísania zmluvy nebudete aktívne rokovať s inými investormi.

Zmluva Nasleduje due diligence, teda hĺbková previerka, ktorá predstavuje dôkladnú kontrolu všetkých procesov v spoločnosti, a to z právneho, finančného a produktového hľadiska. Potom si dajte zmluvu pripraviť a skontrolovať právnikom, najlepšie špecialistom na investície do začínajúcich podnikov. Uistite sa, že nestrácate žiadne podstatné práva a že všetko je tak, ako bolo vopred dohodnuté. Mali by ste si tiež, prostredníctvom nadpolovičnej väčšiny alebo zmluvne, zabezpečiť možnosť rozhodovať o dianí vo firme.

Aké digitálne nástorje vám môžu pomôcť?

  • PerfectPitchdeck a Pitch.com sú služby, ktoré vám pomôžu s prípravou vášho sales pitch.
  • Slovenská asociácia private equity a rozvojového kapitálu SLOVCA združuje prehľadný zoznam osvedčených investorov do slovenských startupov.
  • StartLab a HitHit patria medzi najznámejšie crowdfundingové platformy na Slovensku.

Rady a tipy

  • Neoslovujte investora naslepo prostredníctvom webovej stránky. V záplave dopytov vás môžu prehliadnuť.
  • Pokúste sa nadviazať osobný kontakt s investorom na konferencii alebo sa nechajte predstaviť vzájomne dôveryhodnou osobou.
  • Pri oslovovaní investora buďte pripravení prezradiť niečo o sebe a o svojom cieli. Investor nemôže podpísať dohodu o mlčanlivosti s každým, kto mu príde do cesty.
  • Na svojich potenciálnych investorov sa vždy snažte získať referencie.
  • Ak cítite náznak pochybností, riaďte sa svojím inštinktom a do spolupráce sa nepúšťajte.
  • Nechajte si zmluvu skontrolovať právnikom.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.