články

Ako si urobiť prieskum trhu s minimálnymi nákladmi

Začatie podnikania

21. 5. 2024

3 min

Ako si urobiť prieskum trhu s minimálnymi nákladmi

Podnikanie sa od začiatku spája množstvom zásadných rozhodnutí. Na to, aby ste sa mohli rozhodovať správne, potrebujete kvalitné informácie. Bez nich by ste "strieľali naslepo" a o vašom úspechu alebo neúspechu by do veľkej miery rozhodovala náhoda. Zdrojom potrebných informácií môže byť prieskum trhu. Poradíme vám, ako na to.

Čo je to prieskum trhu a kedy ho využijete?

Prieskum trhu je proces, v ktorom sa snažíte zistiť dôležité informácie o svojich súčasných alebo potenciálnych zákazníkoch, konkurentoch a obchodných príležitostiach.

Môžete ho použiť v nasledujúcich situáciách:

  • Plánujete začať podnikať
  • Chcete uviesť na trh nový produkt alebo službu
  • Chcete zlepšiť svoj produkt alebo službu
  • Chcete expandovať
  • Máte pocit, že zaostávate za konkurenciou a chcete vedieť prečo

Prieskum trhu vám poskytne odpovede na kľúčové otázky, ako napríklad: Kto je môj potenciálny zákazník? Je o môj výrobok alebo službu záujem? Čo ponúka konkurencia a aká je jej cenová politika? Sú s ňou zákazníci spokojní? Čo je dôležité pre mojich potenciálnych klientov? Kde by som ich mal osloviť?

Ako urobiť prieskum trhu nízkonákladovo?

Veľké spoločnosti platia za prieskum trhu milióny eur. To však nebude váš prípad. Základný prieskum trhu si môžete urobiť sami a nemusíte sa kvôli tomu zadlžovať. Je však potrebné postupovať systematicky.

Máme pre vás niekoľko tipov:

  1. Začnite sekundárnym prieskumom. Možno to znie ako paradox, ale je to tak. Pri sekundárnom prieskume trhu skúmate verejne dostupné zdroje (štatistiky, informácie o konkurencii atď.) a vlastné údaje o zákazníkoch.
  2. Požiadajte o nezaujatý pohľad zvonka. Podnikateľské nadšenie vás môže zaslepiť. Preto požiadajte svojich kolegov, odborníkov alebo poradcov o ich názor.
  3. Pokračujte s primárnym výskumom. Ide o výskum "v teréne", ktorý môže mať podobu pozorovania, dotazovania alebo dokonca A/B testovania.
  4. Používajte dotazníky. Ide o jednu z najúčinnejších foriem primárneho výskumu. Vytvorenie online dotazníka je lacné a rýchle. Skôr ako sa však pustíte do jeho tvorby, definujte si, prečo prieskum robíte, aké informácie chcete získať a aké hypotézy si chcete potvrdiť.

Aké digitálne nástroje vám môžu pomôcť?

  • Dotazníky prieskumu trhu môžete vytvárať napríklad pomocou Google Forms (úplne zadarmo) alebo SurveyMonkey (väčšina funkcií je platená).
  • Na stránke Survio.com nájdete množstvo bezplatných šablón na vytvorenie prieskumu.
  • Môžete tiež vytvoriť kvíz, vďaka ktorému svojich potenciálnych klientov lepšie spoznáte. Okrem spomínaných Google Forms môžete využiť napr. nástroje Tryinteract alebo Fyrebox.
  • Na prieskum trhu môžete skvele využiť sociálne siete, napr. skupiny na Facebooku, v ktorých sa združuje vaša cieľová skupina.

Rady a tipy

  • Na otázku, či je o váš produkt alebo službu vôbec záujem, vám najlepšie odpovie prieskum predajom.
  • Na príprave dotazníka si dajte záležať. Predtým, ako ho pošlete do sveta, otestujte ho na menšom počte respondentov a odstráňte nedostatky.
  • Ak môžete, odmeňte respondentov za vyplnenie dotazníka – napríklad atraktívnou zľavou.
  • Pri vykonávaní prieskumu trhu majte vždy na pamäti ochranu osobných údajov.
  • Na sekundárny prieskum trhu (tzv. "desk research") použite verejne dostupné štatistiky zo Slovenského štatistického úradu.
  • Ak chcete nahliadnuť do kuchyne konkurencie, skúste mystery shopping, teda. nákup konkurenčných výrobkov alebo služieb. Buďte pozorní a nebojte sa klásť otázky.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.