články

Ako vytvoriť personalizovanú ponuku

Podnikateľské zručnosti

21. 5. 2024

3 min

Ako vytvoriť personalizovanú ponuku

Viete, kto sú vaši zákazníci? Ak nie, riskujete, že sa budete snažiť osloviť všetkých – a nakoniec neoslovíte vôbec nikoho. Predpokladom obchodného úspechu je jasne si definovať svoju cieľovú skupinu, a potom na ňu zacieliť svoje marketingové aktivity. Poradíme vám, ako na to.

Prečo je personalizácia dôležitá?

Keď potenciálnemu zákazníkovi poskytnete ponuku, ktorá reaguje na jeho priania a potreby, je pravdepodobnejšie, že ju využije. A ak bude mať pocit, že mu rozumiete a že hovoríte "jeho jazykom", je veľká šanca, že vám zostane verný a rád vás odporúči. Personalizovaný marketing je navyše oveľa účinnejší ako ten plošný. Nemíňate peniaze na oslovovanie ľudí, ktorí sa pravdepodobne nestanú vašimi zákazníkmi.

Ako definujete svoju cieľovú skupinu?

Cieľová skupina (alebo aj "cieľové publikum") je skupina ľudí, ktorí majú spoločné určité charakteristiky (vek, bydlisko, pohlavie, vzdelanie atď.), a ktorých chcete osloviť svojou ponukou. Definovať si môžete niekoľko cieľových skupín.

Pomôžu vám pri tom nasledujúce otázky:

  • Kto ocení môj výrobok alebo službu?
  • Aké problémy bežne rieši?
  • Počom túži a čo potrebuje?
  • Ako mu v tom môže pomôcť môj produkt alebo služba?
  • Akým štýlom komunikuje?
  • Kde sa s ním/s ňou môžete najčastejšie stretnúť (web, sociálne siete, off-line prostredie...)?

Ideálne je, pokiaľ už máte o svojich klientoch nejaké dáta, z ktorých môžete vychádzať. Ak ich nemáte, nespoliehajte sa len na intuíciu. Urobte si aspoň základný prieskum trhu. Opýtajte sa priateľov a známych, ktorí by mohli byť súčasťou vašej cieľovej skupiny. Čo sa im na vašej ponuke páči a čo nie? Podľa čoho by sa rozhodovali, či ju využijú?

Čo je to persóna a ako ju vytvoriť?

Persóna je konkrétny predstaviteľ vašej cieľovej skupiny. Je to fiktívna entita, ale veľmi dôležitá. Keď má totiž váš typický zákazník meno a tvár, je oveľa jednoduchšie o ňom premýšľať a komunikovať s ním.

Nasledujúci príklad ukazuje rozdiel medzi cieľovou skupinou a persónou:

  • Cieľová skupina: Muž, 25-35 rokov, žije vo väčšom meste, pracuje vo finančníctve, zarába nadštandardné príjmy. Pri nákupe zohľadňuje najmä kvalitu a ekológiu. Zaujíma sa o svoje zdravie a rôzne typy investovania.
  • Persóna: Peter, 32 rokov, žije v Bratislave, pracuje ako finančný analytik vo veľkej banke, jeho príjem je približne 3 500 eur brutto. Kupuje biopotraviny a oblečenie od udržateľných módnych značiek. Rád behá a lyžuje, jazdí na horskom bicykli a raftuje. Časť svojho portfólia pravidelne investuje do kryptomien. Aktívne využíva siete LinkedIn a Instagram.

Ako vám môžu pomôcť digitálne technológie?

  • Pomocou nástrojov, ako je Google Analytics, môžete sledovať správanie návštevníkov svojich webových stránok a dozvedieť sa o nich cenné informácie – napríklad ich vek, pohlavie či mesto, v ktorom žijú.
  • Analytické nástroje zahŕňajú aj jednotlivé sociálne siete.
  • Na vytvorenie persón môžete použiť online nástroje, ako napríklad Xtensio alebo šablónu Make my Persona od spoločnosti HubSpot.

Rady a tipy

  • Ak máte pocit, že vaše riešenie je určené pre všetkých, zamyslite sa ešte raz. Ak nepredávate vodu alebo elektrinu, vaša cieľová skupina pravdepodobne nebude taká široká.
  • Ak k svojej persóne priradíte fotografiu (ideálne z verejnej fotobanky), bude pre vás ešte reálnejšia.
  • Nikdy sa neprestávajte pýtať svojich zákazníkov – osobne alebo prostredníctvom dotazníkov. Získate ešte konkrétnejšiu predstavu o tom, kto je vaša cieľová skupina, ako hovorí, čo potrebuje a čo chce.
  • Vytvorte si persóny pre každú zo svojich cieľových skupín. Pri tvorbe obsahu, komunikácie či plánovaní marketingových aktivít, majte persóny vždy pred očami.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.