články

Čo je cloud a ako ho používať v podnikaní

Digitalizácia

21. 5. 2024

3 min

Čo je cloud a ako ho používať v podnikaní

Možno o tom neviete, ale je pravdepodobné, že cloudové služby už nejakým spôsobom používate. Len ste doteraz nepoznali samotný pojem "cloud". Môže ísť o e-mail, kancelárske aplikácie, zdieľané úložisko alebo rôzne iné online nástroje. Hlavnou výhodou týchto cloudových služieb je, že na ich používanie zvyčajne potrebujete len internet, prehliadač a zariadenie akým je počítač, tablet alebo mobilný telefón.

Čo je to cloud?

Cloud je skratka pre cloud computing, čo je spôsob prístupu používateľov k počítačovým zdrojom cez internet. Potom vám na diaľku poskytnú všetky hardvérové a softvérové zariadenia na používanie cloudových služieb. Môžete napríklad ukladať najrôznejšie súbory, zdieľať údaje alebo používať aplikácie či programy. Na prevádzku svojho podniku už nepotrebujete pevný disk a "natvrdo" nainštalované programy v počítači.

Ako funguje cloud?

S cloudovými službami nie ste ničím obmedzovaní! Máte prístup ku všetkému, čo nájdete na internete, kdekoľvek to nájdete. Zaregistrujete sa do vybranej služby a podľa pokynov ju začnete okamžite používať. Cloudové služby sú zvyčajne postavené tak, že v určitej základnej verzii sú zadarmo a v pokročilejších verziách za ne platíte určitý mesačný poplatok. Takto si všetky náklady rozložíte v čase.

Hlavné výhody cloudu?

Hlavnou výhodou cloudu je, že nemusíte investovať čas, ľudské zdroje ani obrovské sumy peňazí do vlastnej IT infraštruktúry a jej prevádzky. Časy, keď ste museli kupovať servery, úložiská alebo sieťové prvky s vysokými jednorazovými nákladmi, sú preč. Teraz sa o všetko postará vzdialený poskytovateľ. Platíte len pravidelné platby za používanie, a to v oveľa nižších čiastkach.

Ako vám môžu pomôcť digitálne technológie?

Digitalizovať firemné procesy nikdy nebola jednoduchšie. V posledných rokoch bolo vyvinutých mnoho cloudových služieb a každý deň pribúdajú ďalšie a ďalšie. Medzi najčastejšie patria:

  • Sdieľané úložisko, kde môžete ukladať, zdieľať alebo dokonca upravovať svoje dokumenty. Napríklad OneDrive, Dropbox, Disk Google, atď.
  • Emaily, správy alebo chaty, kde môžete komunikovať so zákazníkmi, partnermi alebo kolegami. Napríklad Outlook, Gmail, atď.
  • Kalendáre a plánovače, ktoré vám umožňujú zaznamenávať a zdieľať vaše pracovné plány alebo stretnutia. Napríklad Booking od spoločnosti Microsoft, Calendly, Youcanbookme, atď.
  • Kancelárske aplikácie, ktoré môžete používať na vytváranie rôznych súborov, napríklad textov, tabuliek alebo prezentácií. Napríklad Microsoft, Google, atď.
  • Multimediálne aplikácie, ktoré umožňujú upravovať, vytvárať alebo zdieľať obrázky alebo videá. Napríklad Photopea, Loom, Canva, atď.
  • Nástroje na spoluprácu, pomocou ktorých môžete efektívne riadiť svoje projekty, nákup, dodávateľské reťazce atď. Napríklad Freelo, Trello, Todoist, atď.
  • Videokonferenčné služby, pomocou ktorých môžete komunikovať online po celom svete v reálnom čase. Napríklad Google Meet, Zoom, MS Teams, Skype, atď.

Existuje mnoho podobných a ďalších špecifických služieb. Čo ich spája, je, že dokážu výrazne urýchliť, ale aj zlacniť vaše podnikanie alebo jeho rozbeh. Navyše ich môže využívať ktokoľvek, odkiaľkoľvek a kedykoľvek.

Rady a tipy

  • Uistite sa, že cloudová služba je kompatibilná s vaším zariadením a používaným softvérom.
  • Dajte si pozor na skryté náklady alebo limity používania, ktoré by mohli zvýšiť vaše mesačné poplatky.
  • Ak to služba umožňuje, používajte viacfaktorové overovanie, aby boli vaše účty a údaje v absolútnom bezpečí.
  • Dôkladne si premyslite, komu poskytnete svoje prístupové údaje a ako ich ochránite pred zneužitím.
  • Uistite sa, že poskytovateľ pravidelne aktualizuje a zlepšuje svoje služby a ponúka spoľahlivú zákaznícku podporu.
  • Vždy sledujte konkurenčné nástroje, či nie sú lepšie alebo lacnejšie. Prípadne sledujte nové nástroje, ktoré môžete pridať do svojich procesov.
  • Snažte sa čo najlepšie využívať funkcie aplikácie, ktorú používate, a priebežne sledujte novinky.
  • Vzdelávajte svojich kolegov a snažte sa aplikácie začleniť do bežného pracovného postupu.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.