články

3 základné chyby pri budovaní značky

Marketing

21. 5. 2024

3 min

3 základné chyby pri budovaní značky

Kedy je najlepší čas začať budovať značku? Ideálne ešte pred predajom prvého výrobku alebo služby. Mnohí začínajúci podnikatelia však prácu na značke odkladajú, pretože veď sa musia sústrediť predovšetkým na predaj... Opak je však pravdou! Prečítajte si, akým častým chybám pri budovaní značky by ste sa mali vyhnúť a ako veľmi vám môžu uškodiť.

Najčastejšie chyby pri budovaní značky

Silná značka priťahuje nových zákazníkov, buduje lojalitu tých existujúcich, zvyšuje zisky a posilňuje svoju pozíciu na trhu. Pri budovaní značky sa však začínajúci podnikatelia často dopúšťajú 3 bežných chýb, ktoré môžu zabrániť rastu ich podnikania. Aké to sú?

1. Neznalosť cieľovej skupiny Poznať potreby a priania zákazníkov je kľúčové. Ak nepoznáte svoju cieľovú skupinu a nerozumiete tomu, čo potrebuje, na čom jej záleží a čo ju motivuje, riskujete, že vaše marketingové úsilie bude nerentabilné, neosloví správnych ľudí, a teda nepovedie k úspešnému predaju. Preto je dôležité, aby ste si na začiatku podnikania urobili aspoň základný prieskum trhu. Kombinujte osobné rozhovory, dotazníky aj dáta z online nástrojov.

2. Nedostatočné odlíšenie sa od konkurencie Podnikatelia často nedokážu vysvetliť, v čom sú ich výrobky alebo služby iné či lepšie ako u konkurencie. Pritom pri budovaní značky je kľúčové poznať pridanú hodnotu a konkurenčnú výhodu vlastných výrobkov a služieb a efektívne ich komunikovať zákazníkom. Určite nechcete, aby vaša značka bola v očiach zákazníkov vnímaná ako príliš všeobecná alebo neatraktívna. S takouto nálepkou by bolo veľmi ťažké získať podiel na trhu. Ak spoločnosť neponúka nič jedinečné, je často nútená konkurovať najnižšou cenou, čo znamená aj nižšiu ziskovosť.

3. Zlá komunikácia so zákazníkmi Komunikácia so zákazníkmi je nevyhnutná. Našťastie, dnes je vďaka sociálnym sieťam oveľa jednoduchšie načúvať potrebám cieľovej skupiny a budovať si s ňou vzťah založený na dôvere. Komunikácia so zákazníkmi by mala byť pravidelná a konzistentná, a to z hľadiska vizuálneho štýlu, obsahu aj tonality.

Nesprávna komunikácia so zákazníkmi predstavuje hneď 3 riziká:

  • Strata dôvery: Ak zákazníci nadobudnú pocit, že nerozumiete ich potrebám alebo dostatočne neriešite ich sťažnosti, budú mať tendenciu hľadať na trhu iné možnosti.
  • Negatívna reputácia: Zákazníci sa dnes môžu o svoje negatívne skúsenosti veľmi jednoducho podeliť verejne s ostatnými, čo môže poškodiť meno spoločnosti. Buďte obzvlášť opatrní, ako na prípadné negatívne recenzie reagujete.
  • Strata zákazníkov: Zlá komunikácia so zákazníkmi môže viesť k odchodu existujúcich zákazníkov a tiež odradiť tých potenciálnych, čo má priamy negatívny vplyv na rast a ziskovosť vašej firmy.

Ako vám môžu pomôcť digitálne nástroje?

  • Online nástroje, ako napríklad Google Trends, Google Analytics alebo sociálne siete, vám môžu pomôcť pri základnom prieskume trhu.
  • Pokiaľ cielite aj na českých zákazníkov, poslúži vám tiež portál Atlas Čechov, ktorý obsahuje zaujímavé údaje o dospelej populácii v Českej republike, ktorá aspoň raz za 3 mesiace používa internet.
  • Na tvorbu a vyhodnotenie dotazníkov môžete napríklad použiť aplikáciu Survio.

Rady a tipy

  • Investujte čas a úsilie do spoznania svojej cieľovej skupiny – Sledujte trendy, rozošlite dotazník alebo ponúknite potenciálnym zákazníkom zľavu alebo výhodu výmenou za ich čas, ktorý vám venujú na interview.

  • Nájdite svoju jedinečnosť a komunikujte svoju konkurenčnú výhodu – Hľadajte odpoveď na otázku: Prečo by mali zákazníci nakupovať práve u mňa?

  • Branding je dôležitý – Aby ste boli pre ľudí rozpoznateľní, najskô potrebujete mať jasne definovanú značku, až potom jedinečný a konzistentný vizuálny štýl a komunikáciu.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.