články

Aký je rozdiel medzi technickým a textovým SEO?

Marketing

21. 5. 2024

3 min

Aký je rozdiel medzi technickým a textovým SEO?

Optimalizácia webu pre vyhľadávače môže prebiehať dvoma základnými spôsobmi: nastavenie webu, ktoré sa zaraďuje medzi technické faktory, prebieha tzv. on page. A optimalizácia textu, ktorá sa odohráva čiastočne on page, ale môže sa optimalizovať aj externými aktivitami, tzv. off page. Patrí sem najmä budovanie siete spätných odkazov – linkbuilding. Spätné odkazy sa pridávajú napríklad do PR článkov na partnerských weboch alebo do príspevkov v sociálnych médiách.

Rozdiel medzi technickým a textovým SEO

Technické SEO zabezpečuje, aby vyhľadávacie roboty našli, prehľadali a indexovali vašu webovú stránku a na základe toho ju umiestnili do výsledkov vyhľadávania. Vyhľadávače majú požiadavky na priechodnosť stránky štandardizované, takže nie je potrebné zaoberať sa každým vyhľadávačom zvlášť.

Textové SEO zahŕňa prácu s textom. Svoju stránku môžete optimalizovať buď pomocou textu, ktorý je priamo viditeľný na stránke, alebo pomocou tzv. meta descriptions. Ide o texty, ktoré sú síce vložené do administrácie vašej stránky, ale píšu sa mimo vašej stránky – priamo do výsledkov vyhľadávania (do tzv. SERPu).

Čo vyžaduje technické SEO

Technickú SEO optimalizáciu pre vás najlepšie urobí skúsený odborník na SEO. Ten na webe skontroluje a nastaví všetko potrebné. Medzi najznámejšie technické SEO faktory, ktoré je potrebné zohľadniť, patria: architektúra webu, štruktúra URL, kanonizácia a duplicitný obsah, XML sitemap, Robots.txt. Prístupnosť webu ovplyvňujú aj faktory, ako sú SSL certifikát (HTTPS), rýchlosť načítania stránky, správne presmerovanie stránok, alebo a či je stránka dobre prístupná z mobilného telefónu.

Ako robiť textové SEO

Ak vytvárate nový web alebo rebranduje, pravdepodobne budete chcieť optimalizovať web pre vyhľadávanie aj pomocou textov. Vo väčšine prípadov je dobré mať na začiatok vypracovanú analýzu kľúčových slov (analysis of key words, skrátene AKW). Na základe výsledkov tejto analýzy môže copywriter prispôsobiť text na vašich vstupných stránkach tak, aby ich vyhľadávače indexovali ako relevantné.

Pri textovaní stránok je najdôležitejšie používať zásadné kľúčové výrazy v nadpisoch H1 a meta nadpisoch. Kľúčové výrazy sa objavujú aj v nadpisoch ďalších úrovní a prirodzene aj v tele textov. Textovú optimalizáciu webu copywriter doplní o takzvané meta descriptions, čo sú texty bežiace v pozadí webovej stránky, vytvorené predovšetkým pre vyhľadávacie roboty.

Ako vám môžu pomôcť digitálne nástroje?

Existuje množstvo aplikácií, ktoré poskytujú podklady a dáta pre SEO optimalizáciu. Napríklad Marketing Miner, Collabim alebo zahraničná Ahrefs vám môžu pomôcť určiť vhodné vyhľadávacie výrazy. Na začiatok môžete dobre využiť aj nástroj na navrhovanie kľúčových slov spoločnosti Google. Na kontrolu crawlingu a indexácie vyskúšajte Screaming Frog. Webová aplikácia PageSpeed Insights spoločnosti Google vám ukáže rýchlosť vašej stránky a zoznam chýb, ktoré ju spomaľujú.

Rady a tipy

  • V prípade technickej SEO optimalizácie si vždy najímajte odborníka, ktorý vám pomôže nastaviť všetko potrebné na vašej webovej stránke.
  • Zamerajte sa na kvalitu textov, nie na ich kvantitu. Vytváranie balastného obsahu, typicky pre blogovú stránku, vás stojí peniaze a niekedy môže aj uškodu.
  • Nežiadajte od svojho copywritera, aby nadmerne používal kľúčové slová. Dnešné vyhľadávače sa zameriavajú na kvalitu textu a opakovanie rovnakých kľúčových slovných spojení môže byť dokonca penalizované (táto technika sa nazýva keyword stuffing).
  • Hneď sa zamyslite nad meta descriptions. Dajte ich copywriterovi tesne pred začatím písania webu, potom ich nebudete rýchlo skladať tesne pred spustením webu.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.