články

Čo je to SERP? A prečo v ňom chcete byť vysoko

Marketing

21. 5. 2024

3 min

Čo je to SERP? A prečo v ňom chcete byť vysoko

SEO je súbor činností, ktoré vedú k zvýšeniu organickej návštevnosti vášho webu. Organický prílev nových užívateľov na vašu webovú stránku alebo e-shop výrazne ovplyvňuje to, ako vysoko sa zobrazujete v SERP, čiže vo výsledkoch vyhľadávania. Čím vyššie sa umiestnite, tým je väčšia pravdepodobnosť, že si vás potenciálni zákazníci všimnú. Len si spomeňte, ako často v prehliadači pokračujete ďalej ako na prvú stranu vo výsledkoch vyhľadávania?

Čo je to SERP?

Skratka SERP pochádza z anglického výrazu search engine page results. Je to stránka s relevantnými informáciami, ktoré internetový vyhľadávač (najčastejšie Google alebo Seznam) ponúka používateľovi ako odpoveď na jeho dotaz zadaný vo vyhľadávaní. Jednoducho povedané, ide o výsledok vyhľadávania.

Ako môžete ovplyvniť výsledok SERP?

Práve SEO, teda pravidelná, dlhodobá a dôsledná optimalizácia vášho webu pre vyhľadávače, vám zabezpečí vyššie pozície v SERP. Čím relevantnejšia je cieľová stránka k vyhľadávanému výrazu, tým vyššie ju vyhľadávač umiestni v SERP. Priebežne preto venujte obsahu na svojom webe dostatočnú starostlivosť.

Platené alebo neplatené pozície: čo sa oplatí viac?

Výsledky vyhľadávania sa delia na platené a neplatené pozície. Platená pozícia vám zabezpečí, že sa v SERP zobrazíte na prvých miestach, teda úplne hore, medzi ostatnými reklamami. Neplatené výsledky sú však pre používateľov dôveryhodnejšie. Preto sa oplatí nielen využívať platenú reklamu vo vyhľadávaní (táto reklama sa nazýva PPC), ale aj priebežne pracovať na svojej SEO optimalizácii. Ak nemáte dostatočný rozpočet na reklamu, vyššie neplatené pozície v SERP vám môžu priniesť relevantných zákazníkov zadarmo.

Prečo vyššie pozície v SERP nikdy nie sú zadarmo?

Dobre vykonaná SEO optimalizácia síce zvyšuje organickú návštevnosť vašich webových stránok, ale rozhodne to nie je aktivita, ktorá vás nič nestojí. Práve naopak. Na to, aby ste sa dobre indexovali vo vyhľadávačoch, potrebujete na svojom webe kvalitný text (stránky alebo články na blogu), ktorý budete pravidelne pridávať. A to väčšinou sami nedokážete. Elegantným riešením je v tomto prípade dlhodobá spolupráca s copywriterom. Takým, ktorý sa písaniu venuje už dlhšie a rozumie svojmu remeslu. V opačnom prípade opäť vyhodíte peniaze von oknom a zahltíte svoj web balastným obsahom, ktorý nebude zaujímavý ani pre ľudí, nieto ešte pre vyhľadávače.

Featured snippet sa zobrazuje úplne hore vo výsledkoch vyhľadávania a zobrazuje sa ako úryvok z webovej stránky, ktorá najlepšie odpovedá na konkrétny hľadaný výraz užívateľa. Odporúčaný úryvok nie je možné napísať na objednávku ani zaň vo vyhľadávači zaplatiť. Nemáte inú možnosť, ako trpezlivo vytvárať obsah, ktorý prináša odpovede na to, na čo sa vaši zákazníci vo vyhľadávači pýtajú.

Ako vám môžu pomôcť digitálne nástroje?

Kontrolu alebo analýzu SERP vám uľahčia rôzne nástroje, napríklad:

  • SERP Checker – Ide o šikovné rozšírenie pre prehliadač Google Chrome, ktoré vám umožní vykonávať analýzu SERP z rôznych regiónov. SERP Checker dokáže zmeniť vašu lokalitu pri vyhľadávaní a zobrazovať výsledky vyhľadávania, ako by ste boli v inej krajine.
  • Ahrefs’ SERP Checker – Tento nástroj vám pomôže skontrolovať až top 10 výsledkov vyhľadávania Google pre akékoľvek kľúčové slovo vo viac ako 220 krajinách. V priebehu niekoľkých sekúnd tak získate rýchle a presné výsledky.

Rady a tipy

  • Optimalizujte predovšetkým prostredníctvom textu. Vytvorte relevantné vstupné stránky, ktoré obsahujú primerané množstvo kľúčových výrazov. 
  • Najmite si copywritera, ktorý okrem textov na webe dokáže pripraviť aj meta descriptions.
  • Pridávajte na web články, ktoré poskytujú odpovede na často vyhľadávané výrazy užívateľov. 
  • Zvážte, koľko peňazí dať do platenej reklamy (krátkodobá aktivita, ale rýchly efekt) a koľko do SEO (dlhodobá aktivita, dlhšia návratnosť, ale istota v čase potenciálnej krízy). Nezameriavajte sa na to, či ste alebo nie ste v featured snippetu. Pretože ak používateľ nájde svoju odpoveď už v úryvku, často už web nepotrebuje enavštíviť.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.