články

Čo je SEO a kedy sa oplatí na ňom pracovať?

Marketing

21. 5. 2024

3 min

Čo je SEO a kedy sa oplatí na ňom pracovať?

Ak podnikáte a prevádzkujete web alebo e-shop, pravdepodobne ste už počuli o SEO. A stavíme sa, že SEO už nejakým spôsobom robíte, alebo ho aspoň chcete zahrnúť do svojich marketingových aktivít. Prečo? Pretože SEO môže zvýšiť organickú návštevnosť vašej webovej stránky. Aby ste tento nárast dosiahli, musíte sa SEO venovať pravidelne a dlhodobo. Výsledky sa dostavia v priebehu niekoľkých mesiacov až rokov. Závisí to od segmentu, v ktorom podnikáte. Určite to však stojí za to.

Čo je to SEO?

Slovo SEO pochádza z anglického výrazu search engine optimization. Ide o súbor činností, ktoré vedú k optimalizácii webovej stránky pre vyhľadávače. Zjednodušene povedané: ak prispôsobíte svoju webovú stránku dotazom, ktoré používatelia kladú vyhľadávačom, vyhľadávače vás budú odporúčať vyššie vo výsledkoch vyhľadávania. Čím vyššie sa budete zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania, tým je pravdepodobnejšie, že sa zvýši organická návštevnosť vašej webovej lokality.

Ako sa delí SEO?

Zjednodušene možno SEO rozdeliť na technickú optimalizáciu a textovú optimalizáciu. SEO je však multi obor, preto jsa dá rozdeliť do viacerých detailnejších okruhov. Nasledujúce rozdelenie vychádza z Maslowovej pyramídy Randa Fishkina. Poďme teda preskúmať, na čom by ste mali v rámci SEO pracovať.

Je vaša webová stránka dobre prístupná pre crawlerov?

Web by mal byť dobre priechodný pre crawlovacie roboty. Títo roboti prehľadávajú všetky stránky vášho webu a v pravidelných intervaloch sa vracajú, aby indexovali nový obsah.

Máte na svojej stránke užitočný obsah? 

Obsah na vašom webe by užívateľovi mal priniesť pridanú hodnotu. Predovšetkým by mal poskytovať odpovede na otázky užívateľov pri vyhľadávaní. Čím presnejšiu odpoveď vaša stránka poskytuje, tým lepšie pozície vo vyhľadávaní získate.

Používate vhodné kľúčové výrazy? 

V obsahu webu by ste mali pracovať s vhodnými kľúčovými výrazmi. V posledných rokoch sa optimalizuje nielen základnými kľúčovými slovami, ale rozšírenými kľúčovými výrazmi, tzv. long tail. Ľudia skôr prídu na stránku optimalizovanú na výraz "letné recepty z cukety" ako len na základné "recepty". Jednoslovné kľúčové výrazy budú pravdepodobne vo výsledkoch vyhľadávania vysoko konkurenčné.

Ako rýchlo sa k vám užívatelia dostanú?

Pre skvelý užívateľský zážitok na vašom webe potrebujete rýchlo sa načítavajúcu a ľahko použiteľnú stránku. Všetko by malo fungovať ako hodinky, a to na každom zariadení. Nezabudnite tieto faktory optimalizovať najmä pre mobilné zariadenia. Dve tretiny používateľov dnes pristupujú na internet práve mobilne.

Dokážete užívateľov nadchnúť pre šírenie a zdieľanie vášho obsahu? 

V ideálnom prípade obsah vašej webovej stránky motivuje používateľov, aby ho sami lajkovali, zdieľali alebo šírili ďalej, a to buď prostredníctvom odkazov, alebo citácií. Obsah, ktorý sa nešíri medzi ľuďmi, ľahko zapadne a vyhľadávače ho zaraďujú nižšie vo vyhľadávaní.

Máte dobre nastavené meta texty?

Nemali by ste zabúdať ani na metatexty. Ide o texty, ktoré sa zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania. Najdôležitejší je atraktívny a čo najpresnejší titulok (meta title), správne definovaná adresa URL a pútavý popis predajného obsahu (meta descriptions) a link building. Čo nerobiť: Vyhnite sa duplikovaniu obsahu, používaniu nesúvisiacich kľúčových slov, nadmernému používaniu kľúčových slov (keyword stuffing) a skrytému obsahu.

Ako vám môžu pomôcť digitálne technológie?

Existujú rôzne nástroje, ktoré vám môžu pomôcť optimalizovať SEO. Medzi najobľúbenejšie patria Google Analytics 4, Ahrefs alebo SEMRush. Tieto nástroje vám umožnia analyzovať, ako si vaša stránka vedie vo vyhľadávačoch, a poskytnú vám tipy, ako zlepšiť SEO.

Rady a tipy

  • Nájdite si skúseného odborníka na SEO, ktorý urobí všetko potrebné. SEO je pomerne náročná marketingová disciplína, zvyčajne ju nemôžete robiť sami.
  • Nezadávajte riešenie SEO externému copywriterovi. Ten možno dokáže optimalizovať webovú stránku pomocou textu, ale ak nemá rozšírenú špecializáciu, príprava analýzy kľúčových slov alebo riešenie technického SEO nie je v jeho kompetencii.
  • Zamerajte sa na odpovedanie na otázky zákazníkov a vytváranie kvalitného obsahu.
  • Vytvárajte silné interné a externé odkazy a myslite na optimalizáciu pre mobilné zariadenia.
  • Nezabudnite, že SEO je dlhodobý proces a výsledky sa neobjavia zo dňa na deň. Buďte trpezliví a dôslední v práci na SEO a čoskoro uvidíte pozitívne výsledky.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.