články

Chcete podnikať? Začnite so SWOT analýzou!

Začatie podnikania

6. 10. 2025

3 min

Chcete podnikať? Začnite so SWOT analýzou!

Vrháte sa do svojho podnikania s pozitívnou energiou a nadšením? To je v poriadku! Ale skôr než sa do niečoho pustíte, mali by stesi vyhodnotiť, ako na tom v skutočnosti ste. Stručne povedané, mali by ste poznať silné a slabé stránky vášho podnikania a tiež príležitosti a hrozby, ktoré na vás na trhu čakajú. S tým vám ľahko pomôže SWOT analýza.

Čo znamená skratka SWOT?

SWOT je skratka štyroch začiatočných písmen anglických slov: Strengths (silné stránky), Weaknesses (slabiny), Opportunities (príležitosti) a Threats (hrozby).

Čo je SWOT analýza a ako ju využít v podnikaní?

Ide o strategickú analýzu, ktorá vám umožní identifikovať silné a slabé stránky vášho biznisu, ako aj príležitosti a hrozby na trhu. Získate tak komplexný pohľad na interné a externé faktory, ktoré môžu ovplyvniť váš budúci úspech alebo neúspech. Po SWOT analýze by ste mali vedieť, kam by ste mali investovať svoju energiu, ktoré oblasti ďalej rozvíjať a čomu sa prípadne vyhnúť.

Ako pracovať so SWOT analýzou?

Jednotlivé kategórie rozdelíte do 4 kvadrantov: vľavo hore silné stránky, vpravo hore slabé stránky, vľavo dole príležitosti, vpravo dole hrozby. V každej kategórii uvediete body, ktoré vás napadnú v súvislosti s vaším podnikaním. Silné a slabé stránky sú interné faktory, ktoré môžete ovplyvniť. Naopak, príležitosti a hrozby sú vonkajšie faktory, ktoré môžete ovplyvniť len minimálne.

  • Silné stránky: Identifikujete, čo vaša spoločnosť robí dobre.

    • Príklad: Vynikajúca lokalita firmy, tradícia značky, vynikajúce technické vybavenie, dobré zdroje financovania
  • Slabé stránky: Identifikujete, v čom máte nedostatky alebo čo by ste mohli zlepšiť.

    • Príklad: Nízka produktivita, nedostatok pracovných síl, zastaraný marketing
  • Príležitosti: Uveďte vonkajšie faktory, ktoré by vám mohli priniesť úspech.

    • Príklad: Pozitívne trendy v myslení zákazníkov, nové technológie, slabá konkurencia v okolí
  • Hrozby: Uvediete, čo by vám mohlo v budúcnosti spôsobiť problémy.

    • Príklad: Fluktuácia zamestnancov, zvýšenie fixných nákladov, zmena legislatívy

Pre spracovanie SWOT analýzy môžete získať relevantné informácie dotazovaním klientov. Pomôcť s identifikáciou vašich príležitostí vám môže tiež skúsený marketér alebo mentor. Po spísaní bodov v jednotlivých kategóriách zhodnoťte, ako vďaka svojim silným stránkam môžete využitie príležitosti na maximum a súčasne minimalizovať hrozby. Tiež sa zamyslite, ako pracovať so svojimi slabými stránkami.

Aké digitálne nástroje vám môžu pomôcť?

Analýzu SWOT môžete vyplniť na obyčajnom papieri. Na trhu je však k dispozícii aj niekoľko užitočných digitálnych nástrojov, ktoré môžete použiť na lepšie zadávanie, úpravu a dokonca aj vizualizáciu informácií.  Umelá inteligencia dnes často zohráva dôležitú úlohu – napríklad ChatGPT, ktorý vám môže pomôcť s návrhmi jednotlivých bodov v každej kategórii analýzy SWOT. Môžete použiť aj tieto nástroje:

  • MindMeister ponúka šablóny a interaktívne prostredie na vytváranie a vizualizáciu diagramov SWOT.
  • Lucidchart poskytuje širokú škálu šablón a nástrojov na tvorbu SWOT analýz.
  • Microsoft Excel ponúka jednoduchú a flexibilnú platformu na analýzu SWOT dát.
  • Google Sheets je cloudová alternatíva k programu Excel a umožňuje jednoduchú spoluprácu v reálnom čase.
  • Canva obsahuje mnoho grafických šablón na vytváranie vizuálne príťažlivých SWOT analýz.
  • Smartsheet kombinuje prvky tabuľkových editorov a projektového riadenia, čo uľahčuje analýzu SWOT faktorov.
  • Coggle je vhodný na vizualizáciu zložitých vzťahov medzi rôznymi prvkami SWOT analýzy.

Rady a tipy

  • Vyhraďte si na SWOT analýzu čas a pokoj, aby ste dokázali vyhodnotiť naozaj všetky aspekty vášho podnikania. Analýzu si môžete rozložiť aj na niekoľko dní a postupne ju dopĺňať.
  • Neprehliadajte svoje slabiny a hrozby. Je ľahké sa sústrediť len na pozitívne stránky, ale mali by ste kriticky a otvorene zhodnotiť aj tie negatívne.
  • Po identifikácii všetkých prvkov v každej kategórii sa snažte určiť, ktoré sú najdôležitejšie a mali by ste sa ne ne najviac zamerať.
  • Pravidelne svoju SWOT analýzu aktualizujte, pretože v čase sa mení trh aj konkurenčné prostredie.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.