Dane a účtovníctvo
30. 9. 2026
3 min
Kedy sa môžem stať štvrťročným platcom DPH?
Bežné zdaňovacie obdobie pre platiteľa DPH je mesiac, avšak v niektorých špecifických prípadoch sa môže predĺžiť na štvrťrok. Kedy k tomu môže dôjsť a kto má nárok na túto zmenu?
V tomto článku nájdete:
Povinnosť platiť DPH
Platiteľom DPH (daň z pridanej hodnoty) sa podnikateľ stane povinne po prekročení zákonom stanoveného obratu v rámci kalendárneho roka.
Hranice povinnej registrácie DPH
- Obrat 50 000 €: Ak váš obrat v kalendárnom roku prekročí sumu 50 000 €, musíte podať žiadosť o registráciu do 5 pracovných dní. Platiteľom DPH sa v tomto prípade stanete od 1. januára nasledujúceho roka.
- Obrat 62 500 €: Ak v kalendárnom roku prekročíte limit 62 500 € (alebo ho jedným obchodom presiahnete naraz), platiteľom DPH sa stávate okamžite dňom dodania tovaru alebo služby, ktorým ste túto hranicu prekročili.
Do obratu sa pritom nezapočítavajú všetky plnenia, nepatria sem napríklad vybrané služby dodané do zahraničia.
Okrem povinnej registrácie za platiteľa DPH rozlišuje zákon o DPH aj iné ďalšie typy registrácie: dobrovoľnú, zo zákona, čia skupinovú.
Zdaňovacím obdobím je štandardne kalendárny mesiac. Do 25. dňa v mesiaci preto musíte elektronicky podať: niekoľko dokumentov, vrátane:
- daňového priznaniea k DPH,
- kontrolný výkaz k DPH
- súhrnný výkaz (pri predaji do členských krajín v rámci EÚ).
Úhrada daňovej povinnosti DPH je rovnako do 25. dňa v mesiaci.
Zmena zdaňovacieho obdobia na štvrťročné
Zdaňovacie obdobie môžete dobrovoľne zmeniť z mesačného na štvrťročné. Musíte však splniť dve zákonom stanovené podmienky:
- od mesiaca, keď ste sa stali platiteľom DPH, musí uplynúť minimálne 12 mesiacov,
- za posledných 12 mesiacov nesmie byť váš obrat vyšší ako 100 000 eur.
Keď splníte tieto podmienky, musíte ich oznámiť daňovému úradu najneskôr do 25 dní od skončenia kalendárneho mesiaca, v ktorom sa tak stalo.
Oznámenie o zmene
Na oznámenie o zmene neexistuje žiadny špeciálny formulár. Zmenu môžete oznámiť prostredníctvom tzv. všeobecného podania. Do tohto podania treba uviesť základné informácie, ako napríklad odkedy ste platiteľom DPH, aký bol váš obrat za posledných 12 mesiacov a podobne.
Zmena zdaňovacieho obdobia späť na mesačné
V prípade, že porušíte jednu zo základných podmienok štvrťročného zdaňovacieho obdobia, napríklad ak váš obrat za posledných 12 mesiacov prekročí 100 000 eur, musíte ho zmeniť späť na mesačné.
Zmenu zdaňovacieho obdobia zo štvrťročného na mesačné nie je potrebné nikde nahlasovať, daňový úrad ju vykoná automaticky. Platí, že štvrťročné zdaňovacie obdobie sa skončí mesiacom, v ktorom ste prestali spĺňať potrebné podmienky.
Okrem toho môžete zo štvrťročného zdaňovacieho obdobia prejsť na mesačné aj dobrovoľne. Táto zmena sa dá uskutočniť k prvému dňu kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po poslednom dni kalendárneho štvrťroka, v ktorom ste sa rozhodli pre zmenu.
Rovnako ako pri porušení podmienok, tak aj pri dobrovoľnej zmene zdaňovacieho obdobia platí, že zmenu nemusíte nahlasovať daňovému úradu.
Rady a tipy
- Formulár všeobecného podania nájdete priamo na webovej stránke Finančnej správy, kde ho môžete vyplniť a následne vytlačiť.
- Po jeho vyplnení môžete formulár podať elektronicky prostredníctvom špecializovaného portálu Finančnej správy.
- Nezabudnite, že spolu so zmenou zdaňovacieho obdobia sa mení aj obdobie, v ktorom musíte podať kontrolný výkaz. To znamená, že po zmene ho nebudete podávať každý mesiac, ale do 25. dňa po skončení štvrťroka.

Pomohol vám tento článok?


