články

Prečo branding nie je iba logo

Marketing

22. 5. 2024

3 min

Prečo branding nie je iba logo

Mnohí začínajúci podnikatelia si myslia, že ak má ich spoločnosť logo, brandingom sa ďalej nemusia zaoberať. Omyl. Značka je oveľa viac než len logo. Je to kontinuálny proces vytvárania jedinečnej identity a pozitívneho vnímania firmy, produktov a služieb v mysliach vašich zákazníkov. Prečítajte si, čo všetko branding obnáša a prečo je dôležité venovať pozornosť vizuálnej identite.

Čo je to vlastne branding? Asi najlepšie to vysvetlil Brand stratég Marty Neumeier, keď povedal: „Značka je výsledok. Je to vnútorný pocit z vašich služieb, produktov a firmy v mysli a srdci zákazníka". Na najzákladnejšej úrovni by sme mohli povedať, že branding je o tom, ako vaši zákazníci vnímajú a hodnotia vašu značku ako celok. Od názvu firmy, cez víziu, hodnoty až po vizuálnu identitu, logo a následnú marketingovú komunikáciu. Lenže my vieme, že branding ide ešte hlbšie – až na dreň kvality vašich produktov a služieb, zákazníckeho servisu a dokonca aj toho, ako stanovujete ceny.

Čo ďalšie ďalšie spadá pod branding?

  1. Vytváranie vzťahov so zákazníkmi: V mysli zákazníka musíte vytvoriť pozitívny dojem a čo najviac mu uľahčiť nadviazanie vzťahu. To znamená, že vaša značka musí byť jasne čitateľná, mentálne aj fyzicky dostupná a atraktívna.
  2. Misia a hodnoty: Jasne definovaná misia a hodnoty, ktoré odrážajú ciele a zámery spoločnosti.
  3. Produkty a služby: Kvalita a rozmanitosť produktov a služieb, ktoré spoločnosť ponúka, a ako tieto produkty a služby prispievajú k celkovému dojmu značky.
  4. Služby zákazníkom: Spôsob, akým firma komunikuje so svojimi zákazníkmi a ako sa o nich stará, vrátane doby odozvy, spracovania spätnej väzby a spôsobu vybavovania sťažností.
  5. Cenová stratégia: Ako sú produkty alebo služby značky oceňované a akú hodnotu za to zákazníkom ponúka.
  6. Zákaznícka skúsenosť: Celkový dojem a skúsenosti, ktoré majú zákazníci s výrobkami, službami a samotnou značkou.
  7. Reputácia: Ako je značka vnímaná verejnosťou, vrátane hodnotení, recenzií a povesti na trhu.
  8. Marketingové kampane: Spôsob, akým spoločnosť prezentuje a propaguje svoje výrobky a značku prostredníctvom reklamy, PR a sociálnych médií.

Prečo je vizuálna identita dôležitou súčasťou brendingu?

Teraz už viete, že branding je oveľa širší pojem ako len logo. To však neznamená, že vizuálna identita je zanedbateľná. Práve naopak, to, ako vaša značka komunikuje vizuálne, je veľmi dôležité. Atraktívna a jedinečná vizuálna identita vás dokáže na prvý pohľad odlíšiť od konkurencie a prispieva k zapamätateľnosti značky. Vizuálna identita uľahčuje zákazníkom zorientovať sa a pomáha udržiavať značku vizuálne konzistentnú.

Aké sú hlavné prvky vizuálnej identity?

  • Logo – Malo by byť jednoduché, originálne a vystihovať podstatu firmy.
  • Farby – V ideálnom prípade v komunikácii nepoužívajte viac ako 3 hlavné farby.
  • Typografia – Font písma, ktoré sa používa v texte a grafike.
  • Brand manuál – Definuje pravidlá používania prvkov vizuálnej identity.
  • Ďalšie grafické prvky – Označenie prevádzkarne, hlavičky dokumentov, sociálne siete, piktogramy...

Vizuálna identita firmy potom určuje, ako budú vyššie spomínané prvky vyzerať, ale aj to, ako sa budú v komunikácii používať.

Ako riadiť vizuálnu identitu

  • Investujte do kvalitného spracovania vizuálnej identity a brandingových prvkov.
  • Udržujte jednotný štýl v rámci celej komunikácie firmy.
  • Pravidelne kontrolujte správne používanie prvkov.
  • Spolupracujte s odborníkmi na grafiku a budovanie značky.
  • Komunikujte so zákazníkmi a zbierajte spätnú väzbu o vnímaní vašej značky.
  • Nebojte sa z času na čas inovovať svoj vizuálny štýl.

Ako vám môžu pomôcť digitálne technológie?

Pri brandingu využijete množstvo šikovných online nástrojov:

Rady a tipy

  • Budovanie značky je beh na dlhú trať, preto buďte trpezliví a uistite sa, že máte pevné základy.
  • Nemeňte vizuálnu identitu značky príliš často.
  • Pravidelne zbierajte spätnú väzbu od zákazníkov o vnímaní vašej značky.
  • Neobmedzujte budovanie značky len na vizuálnu identitu, choďte hlbšie do produktov a kvality služieb zákazníkom.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.