články

Ako začať s budovaním značky

Marketing

21. 5. 2024

3 min

Ako začať s budovaním značky

V dnešnej hyperkonkurenčnej dobe je budovanie značky kľúčové. Vaším cieľom na tejto náročnej ceste je vybudovať silnú a ziskovú značku. Takú, ktorá je dostatočne konkurencieschopná, dobre odlíšiteľná od ostatných značiek v segmente, a zároveň je zákazníkom ľahko dostupná, či už fyzicky alebo mentálne.

Čo znamená budovať značku?

Budovanie značky je súbor mnohých vzájomne súvisiacich činností. Významnú úlohu v tomto komplexe zohráva známosť. Značka musí byť rozpoznateľná na prvý pohľad, nesmie zapadnúť do šedi trhu. Značku nemôžete budovať ako keď hráte tetris. Je to neustály boj o pozornosť, kto zapadne, zmizne. A možno nenávratne.

Základné pravidlá pre budovanie úspešnej značky

Kľúčom k odpovedi na túto otázku nie je nikto iný ako váš zákazník. Musí vás v správnej chvíli zaregistrovať, spoznať a potom si vás v správnej chvíli (najčastejšie pred nákupom) spomenúť. Svoju značku budujete predovšetkým preto, aby od vás ľudia nakupovali, nie preto, aby ste boli hviezdou. Na začiatok pracujte s modelom 3B: biznis, brand a branding. To, ako premýšľate o svojej značke, tzv. brand mindset, výrazne ovplyvňuje konečnú podobu vašej značky.

Ako začať s brandingom?

Na začiatku by ma byť jednotný smer značky. Chcete vybudovať lovebrand? Nezmysel. Lovebrandom sa značka nerodí, ale môže sa ním stať, a to na základe svojho správania a pôsobenia na trhu. Dobrá značka sa odlišuje od ostatných, má ľahko rozpoznateľný a zapamätateľný názov a presne vie, na koho cieli.

Na budovanie značky potrebujete konkrétnu a jasnú stratégiu. V prvom rade si ujasnite, čo od svojej značky očakávate – aké sú vaše ciele, plány, sny a vízie? A odpovedzte si aj na ďalšie otázky: Prečo ste značku založili? Aké sú vaše hodnoty? Za čo bude vaša značka bojovať a aké bude jej poslanie? A nezabudnite, branding nie je o tom, kto ste, ale kým sa stanete v hlavách vašich zákazníkov.

Prečo myslieť v prvom rade na zákazníkov?

Váš zákazník je to najdôležitejšie čo máte. Či sa vám to páči alebo nie, toto príslovie stále platí. A v našej rýchlej digitálnej dobe možno viac ako kedykoľvek predtým. Preto sú zákazníci vždy jedným z nosných pilierov vašej brandovej stratégie. Pretože sú to práve oni, kto vám dá peniaze. A predtým, ako tak urobia, vás musia mať radi a dôverovať vám. Opäť si položte otázku: Čo je pre vašich zákazníkov dôležité? Čo pre nich znamenáte ako značka? Aký majú z vás pocit? Podľa čoho vás bezpečne spoznajú? Kto sú vaši zákazníci a ako ich oslovíte?

Ako sa odlíšiť od konkurencie?

Žiadna značka nie je pre všetkých, ani tá vaša nebude. Uprostred tvrdej konkurencie to nemôžete nechať na náhodu. Buď vyniknete, alebo zapadnete. Čím sa odlíšite?

  1. Názov: Pozrite sa na názvy svojich konkurentov. Myslite pri tom aj na možnú budúcu expanziu.
  2. Symboly značky: Sem patrí výber farby, sloganu, vizuálu alebo maskota. Všetko by malo byť ľahko zapamätateľné.
  3. Problémy, obavy a vnímanie vašich zákazníkov: Ako s nimi pracuje vaša konkurencia a aké je najlepšie riešenie problémov zákazníkov?

Rady a tipy

  • Nevymýšľajte originálny biznis. Potrebujete "len" originálnu značku.
  • Dajte si realistické ciele, najčastejšie sa pracuje na rozpoznateľnosti, známosti a ziskovosti. Mať cieľ stať sa lovebrandom je nezmysel.
  • Nevkladajte do názvu značky predmet podnikania. Neexistuje na to žiadna zákonná povinnosť. Ide o najčastejšiu chybu pri budovaní značky.
  • Pri výbere názvu buďte opatrní a pozorní. Skontrolujte ochranné známky a obsadené domény.
  • Pri vytváraní symbolov značky pamätajte, že menej je viac. Nepotrebujete tri slogany ani 7 farieb.
  • Urobte príbeh svojej značky presvedčivým. Príbehy majú stále obrovskú silu.
  • Jasne a konkrétne vyjadrite hlavnú myšlienku svojej značky – čo robíte a prečo by vás zákazníci mali chcieť.
  • Vyberte si vhodné marketingové kanály, prostredníctvom ktorých bude vaša značka oslovovať zákazníkov.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.