články

Ako si budovať osobnú značku na LinkedIn

Marketing

21. 5. 2024

5 min

Ako si budovať osobnú značku na LinkedIn

Ste na voľnej nohe, alebo máte firmu a premýšľate, ako si zabezpečiť stály prísun nových zákaziek a mať vždy na čom pracovať? Určite sa nezaobídete bez osobného marketingu. Výber komunikačných kanálov, prostredníctvom ktorých môžete dať svetu vedieť o sebe a svojej práci, závisí od mnohých faktorov. Všetku komunikáciu súvisiacu s propagáciou vašich služieb alebo výrobkov však možno vhodne podporiť dlhodobým a vytrvalým osobným brandingom. Väčšinu vašich potenciálnych obchodných partnerov totiž nájdete na sociálnej sieti LinkedIn.

Prečo si na budovanie značky vybrať práve LinkedIn?

Ak pre svoje podnikanie potrebujete obchodných partnerov, či už zákazníkov, dodávateľov alebo distribútorov, nájdete ich v hojnom počte na sociálnej sieti LinkedIn.

Na celom svete má LinkedIn takmer 1 miliardu používateľov, pričom na Slovensku ide o necelý milión. Z tohto počtu len necelé 3 % používateľov aktívne tvoria obsah.* Konkurencia nie je veľká, preto ak na LinkedIn začnete pravidelne prispievať, stanete sa veľmi viditeľnými. Pokiaľ vytrváte, máte šancu vstúpiť do povedomia vašich potenciálnych klientov alebo spolupracovníkov. A od povedomia je už len krok k leadom a novým obchodným príležitostiam. *Údaje sú z februára 2024.

Čo potrebujete na úspešný štart na sieti LinkedIn

Osobnú značku na LinkedIn si budujete na svojom osobnom profile. Ste tu svojím vlastným copywriterom. Ľudia dôverujú ľuďom, ich osobným skúsenostiam, nie firmám. Preto na svojom osobnom profile píšte vždy v 1. osobe jednotného čísla a označujte sa ako JA = jedna konkrétna osoba, nie ako MY = spoločnosť.

Čo robiť na úplnom začiatku?

  • Upravte informácie a záhlavie na svojom profile.
  • Cielene si rozširujte sieť spojení. Viac ako 500 spojení je ideálne na to, aby ste mohli začať publikovať obsah. Nerobte to však bezhlavo. Snažte sa do siete pridávať relevantných zákazníkov, ktorí by skutočne mohli vaše služby alebo produkty zakúpiť.
  • Pravidelne publikujte obsah, ideálne 2-3 príspevky týždenne, ale nenaháňajte sa za kvantitou za každú cenu. Pokiaľ nemáte čo prínosné publiku ponúknuť, radšej nepostujte.
  • Zapájajte sa do diskusií. Nielen pod svojimi príspevkami, ale aj u príspevkov iných užívateľov. Vždy sa však do diskusií snažte vniesť pridanú hodnotu pre ostatných členov LinkedIn.

Predávajte tak, že vôbec nepredávate

Na sieti LinkedIn sú najúspešnejší tí, ktorí zverejňujú autentický a zároveň hodnotný obsah. Nezabúdajte, že LinkedIn je stále sociálna sieť, aj keď biznisovo a profesne zameraná. Preto tu ľudia neplánujú primárne nakupovať, ale chodia sem hľadať informácie z odvetvia, inšpiráciu pre svoju prácu alebo aktuálne novinky z oboru. A tiež sa chcú zabaviť, diskutovať alebo len tak relaxovať. LinkedIn funguje ako networking 24/7. Prichádzate a nadväzujete nové kontakty alebo rozvíjate tie existujúce. Budujete si okolo seba aktívne publikum, ktoré potom svojimi reakciami pomáha šíriť váš obsah.

Ukážte, čo robíte a ako riešite problémy svojich zákazníkov

Ako teda na LinkedIn budovať svoju značku a pritiahnuť potenciálne zákazky? Ukážte, čo robíte a ako pracujete. A tiež predstavte riešenia, ktoré zvyčajne používate na pomoc svojim zákazníkom. Buďte konkrétni, uvádzajte príklady. Ak váš produkt alebo služba vyriešili problém jedného klienta, je logické, že aj iní ľudia majú podobný problém a skôr či neskôr budú potrebovať pomoc. A vo chvíli, keď ich problém prekročí určitú hranicu, obrátia sa na vás. Pretože vás už poznajú z vášho obsahu a vedia, čo robíte a ako im môžete byť užitoční.

Vaša tvár podporuje vašu osobnú značku

Nebojte sa obsahu na LinkedIn dať vašu tvár. Buďte čo najviac sami sebou, na nič sa nehrajte. Ľudia to ocenia. Nesnažte sa, aby vás každý mal rád. Pomôže vám to vytvoriť si osobnejšie väzby s potenciálnymi klientmi. Navyše tým, že si ľudia váš obsah spoja s vašou tvárou a teda aj osobnosťou, je pravdepodobné, že vám to pomôže v momente, kedy si budú vyberať nového dodávateľa. Predsa len: lepšie sa spolupracujete s niekým, koho už tak trochu „poznáte“ a je vám sympatický.

Aké digitálne nástroje vám môžu pomôcť?

  • LinkedIn má nielen počítačovú verziu, ale aj mobilnú aplikáciu. Ak si ju stiahnete, budete vždy v obraze a na komentáre pod vašimi príspevkami môžete odpovedať takmer okamžite.
  • Na pravidelné publikovanie používajte nástroje na plánovanie. Hoci LinkedIn už má pomerne pokročilý vlastný plánovač, Buffer alebo Kontentino tiež ponúkajú pekný súbor funkcií.
  • Ďalším skvelým nástrojom je Authored Up, ktorý funguje ako rozšírenie na plochu. Môžete si ho vyskúšať zadarmo. Základné členstvo nie je drahé a oplatí sa. Pomocou tejto aplikácie môžete presne vidieť, ako budú vaše príspevky vyzerať ešte pred ich publikovaním. Môžete tiež plánovať svoje príspevky a mať prehľadné a pomerne podrobné štatistiky publikovaných príspevkov.
  • Šikovným nástrojom na vytváranie vizuálne zaujímavých príspevkov je bezplatný nástroj Authored Up Staircase generator. Svoje príspevky píšete vo forme bodových zoznamov a aplikácia ich zoradí podľa dĺžky riadkov. Tým sa vytvorí vizuálne príťažlivá štruktúra príspevkov.
  • V platforme Canva si môžete pripraviť jednoduché, ale prehľadné formáty. Tu máte k dispozícii súbor nástrojov, ktoré vám čo najviac uľahčia tvorbu grafiky. Môžete si pripraviť nielen klasické obrázky, ale aj viacstranové dokumenty, ktoré na sieti LinkedIn veľmi dobre performujú. Canva obsahuje aj takzvané magické funkcie, ktoré sú založené na technológii umelej inteligencie. Vďaka tomu môžete z fotky ľahko odstrániť pozadie, vymazať, alebo nahradiť jeden objekt iným, rozšíriť fotografiu za jej pôvodné hranice a mnoho ďalšieho.
  • Chcete ísť pri príprave obrázkov ešte jednoduchšou cestou? Ideálnym pomocníkom môže byť Chat GPT4 od Open AI, kde obrázky vytvorí na základe vášho písomného zadania technológie DALL-E.

Rady a tipy

  • Netlačte na predaj. Zamerajte sa na budovanie povedomia o sebe, svojej značke a svojej službe alebo výrobku.
  • Buďte zrozumiteľní a konkrétni, myslite na to, aby vám vaša cieľová skupina rozumela.
  • Ukazujte, čo robíte, a prinášajte riešenia problémov svojich zákazníkov.
  • Inšpirujte ostatných, zdieľajte osobné alebo emotívne príbehy.
  • Píšte kratšie, jasne štruktúrované príspevky.
  • Zapájajte sa do komunity, diskutujte s ostatnými používateľmi.
  • Nerobte zo seba niečo, čo nie ste. Buďte čo najautentickejší.
  • Vytvárajte užitočný obsah, pridávajte hodnotu.
  • Ak nemáte čo povedať, nepíšte v ten deň nič.
  • Nezapájajte sa do kontroverzných diskusií, nebuďte hádaví ani arogantní, mohli by ste si výrazne poškodiť profesionálnu povesť.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.