články

Základné špecifiká najpoužívanejších sociálnych sietí u nás

Marketing

21. 5. 2024

5 min

Základné špecifiká najpoužívanejších sociálnych sietí u nás

Sociálne siete sú pre firmy a podnikateľov skvelou príležitosťou ako osloviť zákazníkov. Nemusíte byť všade – stačí si vybrať dve alebo tri, na ktorých budete pravidelne zverejňovať kvalitný obsah. Nie ste si istí, podľa čoho si vybrať? Pomôžeme vám sa v sociálnych sieťach zorientovať.

Predtým, ako začnete vyberať, položte si niekoľko otázok: Je váš produkt vizuálne príťažlivý, alebo ho skôr dokážete priblížiť prostredníctvom odborných a vzdelávacích príspevkov? Kto je vaša cieľová skupina a na akých sociálnych sieťach sa najčastejšie vyskytuje? Ste schopní dlhodobo vytvárať kvalitné videá, zaujímavú grafiku, textové príspevky alebo pútavé fotografie produktov?

Tieto otázky vám pomôžu zúžiť výber. Ktorá sociálna sieť je teda pre vás tá najvhodnejšia?

Facebook

Podľa prieskumov Facebook každodenne používa zhruba 56 % Slovákov. Veková skupina, ktorá na Facebooku trávi najviac času má od 30 do 45 rokov.

Typy príspevkov: Obsah vhodný pre Facebook by mal byť predovšetkým informačne hodnotný, interaktívny a zábavný. Medzi najobľúbenejšie formáty na Facebooku patria Stories. Propagáciu na Facebooku môžete rozšíriť o propagačné správy v Messengeri, ktoré oslovia aj ľudí, ktorí nepoužívajú Facebook, ale len Messenger.

Instagram

Mladší ľudia uprednostňujú vizuálny obsah, ktorý je pre nich atraktívnejší. U nás má Instagram viac ako 1,3 milióna používateľov a najväčšiu vekovú skupinu tvoria ľudia vo veku 18 až 35 rokov. Instagram je vhodný pre podniky, ktorých produkty alebo služby možno prezentovať prostredníctvom obrázkov alebo krátkych videí.

Typy príspevkov: Instagram je ideálny na zdieľanie atraktívneho vizuálneho obsahu, ako sú kvalitné fotografie produktov, inšpiratívne obrázky, Stories alebo Reels. Instagram Stories si pozerá 88 % používateľov vo deku do 30 rokov, čo z neho robí veľmi efektívny formát. Okrem zdieľania videí a fotografií svojich produktov na Instagrame môžu značky tovar aj priamo predávať.

LinkedIn

LinkedIn je určený predovšetkým pre profesionálov a podnikateľov, ktorý chcú podporiť svoju osobnú značku. Je vhodný tiež pre spoločnosti, pre ktoré je dôležité budovať obchodné vzťahy a prezentovať sa ako odborníci vo svojom odbore. LinkedIn je vhodný na zdieľanie obsahu súvisiaceho s profesionálnym rozvojom, podnikaním a odbornými znalosťami.

Typy príspevkov: Komunikácia na sieti LinkedIn by mala byť formálnejšia a profesionálnejšia. Ak chcete upútať pozornosť používateľov, mali by ste pravidelne zdieľať novinky, trendy, skúsenosti a zaujímavé tipy z oblasti, v ktorej pôsobíte. LinkedIn je tiež obľúbeným marketingovým nástrojom v oblasti B2B a môžete tu získavať, vyhľadávať a kontaktovať potenciálnych klientov.

Platforma X (predtým Twitter)

Podľa štatistík bolo v roku 2021 na vtedajšom Twitteri aspoň raz mesačne aktívnych len 13 % Slovákov. Okrem novinárov, politikov a osobností verejného života tu dominujú používatelia z generácie Z, teda ľudia narodení v rokoch 1996 až 2009. Títo používatelia sa zaujímajú napríklad o technológie, sociálne otázky, životné prostredie, politiku alebo hudbu.

Typy príspevkov: Príspevky sú obmedzené na maximálne 280 znakov; s predplatným X Premium môžete napísať až 25 000 znakov. Príspevky bývajú stručné, aktuálne, rýchle a odporúča sa aj občasné opätovné zdieľanie relevantných príspevkov od iných používateľov. Túto platformu zvyknú vo veľkej miere sledovať spoločnosti z odvetví IT, médií alebo marketingu.

YouTube

YouTube je najpopulárnejšia platforma na zdieľanie videí na svete. V súčasnosti tu má účet 2,3 miliardy ľudí a aspoň raz do mesiaca YouTube využíva 78 % Slovákov. Typický používateľ YouTube je vo veku od 13 do 35 rokov.

Typy príspevkov: YouTube je vhodný na tvorbu videí, ktoré informujú, zabávajú alebo vzdelávajú. Môžete vytvárať videá o produktoch, ale aj návody a videá zo zákulisia spoločnosti. V službe YouTube máte možnosť zaplatiť si niekoľko videoreklam, ktoré majú pomerne veľký dosah.

TikTok

Táto sociálna sieť sa zameriava najmä na mladých ľudí – skúsenosti s ňou zhruba 1 200 000 Slovákov. TikTok je sociálna sieť zameraná na krátke kreatívne, hravé a zábavné videá so zvukom v pozadí. Obsah na TikToku je rôznorodý a prostredníctvom tejto sociálnej siete môžete šíriť povedomie o svojej značke bez vysokých nákladov.

Typy príspevkov: TikTok môžete využiť na výzvy, vtipné skeče alebo ukážky produktov. Komunikácia na TikToku by mala byť zábavná, autentická a neformálna. Úspech na TikToku dosahujú spoločnosti, ktoré sa inšpirujú novinkami a reagujú na ne.

Pinterest

Pinterest je vizuálna platforma, na ktorej môžu používatelia zverejňovať inšpiratívne obrázky a videá na svojich virtuálnych nástenkách. Až 60 % užívateľov Pintarestu sú ženy.

Typy príspevkov: Služba Pinterest je vhodná na zdieľanie vizuálneho obsahu, ako sú fotografie produktov, kreatívne nápady, recepty a kutilské projekty. Kľúčové sú kvalitné obrázky a popisky. Táto sociálna sieť je vhodná najmä na propagáciu kreatívcov a podnikov, ktoré majú vizuálne zaujímavé produkty. V našej krajine sa na Pintereste darí najmä módnym a dizajnovým značkám.

Ako vám môžu pomôcť digitálne technológie?

  • Buffer umožňuje plánovať príspevky na rôzne sociálne siete a ponúka aj analýzy a sledovanie výkonu.
  • Canva je online nástroj na vytváranie vizuálneho obsahu, ako sú grafiky, videá, karusely a ďalšie.
  • HubSpot ponúka širokú škálu nástrojov na automatizáciu marketingu vrátane automatizácie sociálnych sietí, e-mailov a správy obsahu.
  • Lafluence je platforma, ktorá združuje influencerov zo Slovenska a Českej republiky a spája ich so značkami.
  • Google Analytics je nástroj na sledovanie návštevnosti webu, ktorý poskytuje informácie o tom, ako sociálne médiá ovplyvňujú návštevnosť vášho webu.

Rady a tipy

  • Používajte kvalitné fotografie a grafiku, pretože vizuálny obsah je na sociálnych sieťach veľmi dôležitý.
  • Uvádzajte relevantné hashtagy, aby ste zvýšili dosah svojich príspevkov a pomohli ľuďom nájsť váš obsah.
  • Pravidelne monitorujte a vyhodnocujte výkonnosť svojich príspevkov a kampaní.
  • Snažte sa zverejňovať viac hodnotného obsahu než reklamy.
  • Reagujte na akúkoľvek negatívnu spätnú väzbu úctivo a snažte sa ju vnímať ako príležitosť na zlepšenie.
  • Komunikujte s publikom, odpovedajte na pripomienky, budujte vzťahy.
  • Zdieľajte rozmanitý obsah – informácie, zábavu, vzdelávanie a inšpiráciu.
  • Zdieľajte odkazy na váš web alebo blog, aby ste návštevníkov priviedli na svoje webové stránky.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.