Dane a účtovníctvo
24. 3. 2025
2 min
Ako evidovať majetok?
Máte vo svojom podnikaní majetok, ako sú napríklad notebooky, automobily, nábytok či telefóny? Ak si chcete tieto položky uplatniť ako daňovo uznateľné náklady, je potrebné viesť o nich evidenciu. Aké druhy majetku existujú, ako ich správne evidovať a aké ďalšie povinnosti vám z toho vyplývajú?
V tomto článku nájdete:
Druhy majetku vo firme
Majetok, ktorý ako podnikateľ vlastníte a využívate na podnikanie, sa súhrnne nazýva obchodný majetok. Ten rozlišujeme na hmotný a nehmotný. Medzi nehmotný majetok patrí napríklad licencia, autorské práva alebo softvér. Hmotným majetkom sú hnuteľné a nehnuteľné veci.
Najdôležitejšie je rozlíšenie majetku na drobný hmotný a dlhodobý hmotný majetok.
Dlhodobý hmotný majetok Cena obstarania je minimálne 1 700 eur a doba použiteľnosti je viac ako jeden rok.
Dlhodobý hmotný majetok nemôžete zaúčtovať do spotreby ako výdaj. Uplatňujete ho postupne pomocou tzv. daňových odpisov. Zároveň musíte viesť jeho evidenciu.
Drobný hmotný majetok Cena obstarania je maximálne 1 700 eur. Tento majetok môžete ihneď zaúčtovať do spotreby. Pokiaľ ho budete využívať dlhšie ako jeden rok, ide o drobný dlhodobý majetok.
Kedy je potrebné viesť evidenciu majetku?
Ak ste drobný živnostník, oplatí sa vám využívať paušálne výdavky. V súvislosti s nimi nemusíte viesť evidenciu majetku. Ak si však začnete uplatňovať skutočné výdavky, musíte viesť evidenciu.
- Musíte evidovať dlhodobý hmotný majetok.
- Môžete si tiež stanoviť, že budete evidovať drobný majetok do určitého limitu.
Ako evidovať majetok?
Majetok, ktorý zaobstaráte pre firmu, evidujte na tzv. inventárnych kartách. Zákon nestanovuje, ako presne má inventárna karta vyzerať. Môžete ju viesť aj elektronicky. Do karty by ste mali uviesť aspoň tieto údaje:
- dátum obstarania,
- dátum uvedenia do používania,
- vstupnú cenu,
- inventárne číslo,
- spôsob odpisovania a odpisovú skupinu,
- dátum a spôsob vyradenia.
Ako postupovať pri inventarizácii?
Inventarizáciu musíte vykonávať každoročne, a to najneskôr do 31. decembra daného roka alebo do dátumu posledného dňa hospodárskeho roka. Počas inventarizácie zisťujete skutočný stav majetku, pohľadávok a záväzkov, pričom o týchto skutočnostiach musíte vykonať zápis, ktorý archivujete rovnako dlho, ako je povinnosť archivácie daňovej evidencie.
Ako vám môžu pomôcť digitálne technológie?
- Evidenciu majetku môžete viesť pomocou niektorého z účtovných programov alebo v špeciálnych programoch určených pre evidenciu majetku.
Rady a tipy
- Pre evidenciu majetku si vytvorte vnútorné pravidlá a určte zamestnanca zodpovedného za evidenciu.
- Ak si nie ste istí, ako evidovať a odpisovať majetok, poraďte sa s účtovníčkou alebo účtovnou firmou.

Pomohol vám tento článok?