články

Ako si vybrať dobrú webovú doménu pre svoje podnikanie

Marketing

21. 5. 2024

4 min

Ako si vybrať dobrú webovú doménu pre svoje podnikanie

Pre väčšinu dnešných podnikov je webová doména jedným z najdôležitejších bodov komunikácie so zákazníkmi. Zadávajú ju do adresného riadku webového prehliadača, vidia ju vo výsledkoch vyhľadávania, v reklamách, objavuje sa na sociálnych sieťach a používa sa aj na vizitkách a tlačených letákoch. Preto by ste mali svojej webovej doméne venovať náležitú pozornosť hneď na začiatku podnikania. Akékoľvek zmeny v budúcnosti totiž môžu byť pre firmu veľmi nepríjemné.

Čo je webová doména?

Laicky povedané – doména alebo názov domény je adresa, na ktorej "sídli" vaša webová stránka na internete. Webová doména obsahuje tri časti oddelené dvoma bodkami (www.priklad.sk). Na začiatku je doména tretej úrovne, klasické "www", ktoré sa však občas vynecháva. V strede je doména druhej úrovne. Tú navrhujete a registrujete vy a môže obsahovať ľubovoľné písmená, číslice alebo pomlčky podľa vášho výberu. A potom poslednou časťou je takzvaná doména prvej úrovne. Tu si môžete vybrať medzi prednastavenými národnými doménami (.sk, .eu, .cz, atď.), alebo generickými doménami (.com, .info, .org, atď.). V súčasnosti vznikajú menej tradičné domény, napríklad .marketing, .guru, a podobne.

Ako si vybrať vhodný názov webovej domény?

Pre výber vhodnej domény sa ako prvé možnosti ponúkajú názov vašej spoločnosti, vaše meno a priezvisko alebo slovo súvisiace s vaším podnikaním. Pri voľbe všeobecného slova však berte do úvahy aj možné dôsledky pre vaše platené reklamy. Pri zadávaní takého slova do vyhľadávača sa vašim klientom zobrazí aj vaša konkurencia. V konečnom dôsledku môže byť voľba všeobecného názvu veľmi drahá. Nech sa však rozhodnete pre akúkoľvek doménu, vždy by ste mali myslieť na svojich zákazníkov, ktorí budú prichádzať na vaše webové stránky. Doména by pre nich mala byť ľahko rozpoznateľná, zapamätateľná, vysloviteľná, a zároveň dôveryhodná. Všetky tieto faktory môžu výrazne ovplyvniť úspech vášho podnikania na internete.

Kde kúpiť webovú doménu?

Webovú doménu si musíte zaregistrovať u registrátora domén. Na svetovom a českom trhu ich je veľa. Pri výbere registrátora sa zamerajte nielen na cenu, ale aj na referencie, zákaznícku podporu alebo ponuku doplnkových služieb, napríklad webhostingu. Cenu webovej domény najviac ovplyvňuje výber domény prvej úrovne. Môže sa pohybovať v desiatkach eur ročne. Napríklad národná doména .sk sa pohybuje v jednotkách či nižších desiatkach eur ročne, zatiaľ čo menej bežné domény môžu stáť aj viac ako 50 eur ročne.

Ako digitálne nástroje vám môžu pomôcť?

Na internete existuje množstvo digitálnych nástrojov, ktoré vám môžu uľahčiť výber vhodnej webovej domény:

  • Vyhľadávače voľných domén: Najväčším problémom nie je ani tak vymyslieť vhodný názov, ale skôr nájsť taký, ktorý je ešte k dispozícii. Len na Slovensku je zaregistrovaných takmer pol milióna doménových mien a najčastejšie používané slová, názvy a mená sú už samozrejme obsadené. Bezplatný vyhľadávač domén nájdete na webových stránkach prakticky každého registrátora domén. Využiť môžete napríkald websupport.sk.
  • Generátory doménových mien: Ak vaše vysnívané doménové meno nie je k dispozícii, generátory doménových mien vám pomôžu vytvoriť zaujímavú alternatívu. Tie môžu kombinovať rôzne kľúčové slová, kmene slov, predpony alebo koncovky. V priebehu niekoľkých sekúnd vygenerujú zoznam rôznych kreatívnych názvov, ktoré sú zároveň okamžite k dispozícii. Stačí si len vybrať ten, ktorý sa vám najviac páči. Medzi najznámejšie patria Namecheap, GoDaddy, Lean Domain Search alebo Domain Wheel.
  • Analýza kľúčových slov: Pri výbere správneho názvu domény vám môžu pomôcť aj nástroje na analýzu kľúčových slov, ako napríklad Google Keyword Planner, Keywordtool, SEMOR alebo Google Trends. Umožňujú ľahko nájsť populárne a relevantné kľúčové slová v odvetví vášho podnikania, ktoré môžete zahrnúť do názvu domény.
  • Overenie ochrannej známky: Hoci sa to na začiatku vášho podnikania môže zdať nedôležité, odporúčame použiť aj overenie ochrannej známky podľa zoznamu existujúcich ochranných známok. Veľmi dobrý vyhľadávač nájdete na webovej stránke Úradu priemyselného vlastníctva, ktorá zahŕňa databázy OHIM, EUIPO a WIPO.

Rady a tipy

  • Pri výbere domény myslite na svojich cieľových zákazníkov. Vyberte si názov, ktorý je ľahko zapamätateľný, rozpoznateľný, vysloviteľný a dôveryhodný.
  • Vyberte si vhodnú koncovku domény, ktorá sa hodí k vášmu typu podnikania alebo odráža miesto vášho podnikania. Pre slovenský trh odporúčame .sk.
  • Uvažujte dlhodobo a strategicky. Uistite sa, že názov bude relevantný dlhodobo a nielen v súčasnej chvíli.
  • Za relatívne malé náklady môžete vytvorenie názvu konzultovať s odborníkmi, ako sú marketéri alebo špecialisti na SEO.
  • Nevyberajte si zložité názvy s množstvom slov, číslic, pomlčiek alebo komplikovaných či mätúcich pravopisných tvarov.
  • Nekupujte si len jednu doménu. Ak je to možné, zaregistrujte si ďalšie logické varianty názvu a koncovky domény, aby ste sa vyhli prípadnému zneužitiu.
  • Nespoliehajte sa na trendové slová. Trendy sa menia a doména by mala byť relevantná dlhodobo.
  • Nepodceňujte predĺženie registrácie. Majte na pamäti, že registrácia domény je časovo obmedzená a musíte ju predĺžiť.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.