články

Ako vytvoriť webové stránky

Marketing

24. 5. 2024

4 min

Ako vytvoriť webové stránky

Webová stránka je ako vaša digitálna výkladná skriňa. Ak sú funkčné, atraktívne a prehľadné, pomôžu vám prilákať nových zákazníkov. Prečítajte si, čo by mala obsahovať firemná webová stránka, aké zákonné požiadavky musíte uviesť a ako vytvoriť obsah, ktorý podporí vaše podnikanie.

Čo by mala webová stránka spĺňať z technického hľadiska

Ak ešte nemáte webovú stránku, musíte svoju webovú prezentáciu postaviť na kvalitných základoch:

  • Doména: Názov domény by mal byť ľahko zapamätateľný. Koncovka .sk je v slovenskom prostredí najznámejšia. Ak plánujete expandovať do zahraničia, zistite si, či je váš názov dostupný aj s koncovkou .com.

  • Optimalizácia pre mobilné zariadenia: Veľké množstvo používateľov si prezerá webové stránky z mobilných telefónov. Preto je potrebné, aby váš web bol responzívny, t. j. prispôsobený každému displeju.

  • Výkonnosť webu: Ak načítanie stránky trvá viac ako 3 sekundy, takmer polovica návštevníkov taký web opustí. Z tohto dôvodu potrebujete stránku, ktorá sa načíta rýchlo a bez problémov.

  • SEO: Uistite sa, že váš web má jasnú štruktúru, jasne označené stránky a adresy URL, aby vyhľadávače ľahšie indexovali váš obsah. V obsahu a nadpisoch používajte relevantné kľúčové slová, ale s mierou a prirodzene.

Ako vytvoriť funkčný obsah

Skôr ako začnete písať copywriting pre web, ujasnite si, čo svojou stránkou chcete dosiahnuť a kto je vaša cieľová skupina. Keď si určíte hlavný cieľ svojho webu, bude pre vás jednoduchšie rozhodnúť sa, na ktoré body sa zamerať a na čo si dať pozor. Najprv si ceruzkou načrtnite základnú štruktúru svojej webovej stránky, zatiaľ bez väčších detailov.

Počet kliknutí potrebných na návštevu najdôležitejšej časti vašej stránky obmedzte na minimum. Zákazníkovi by mali stačiť 3 kliknutia, aby sa dostal na ktorúkoľvek stránku vášho webu. Vaša stránka by tiež mala mať malý počet stránok, ideálne menej ako 7. Ak je to možné, nevytvárajte podstránky. Pre čitateľov je jednoduchšie čítať text na dlhšej stránke ako hľadať podstránky v neprehľadnom menu.

Uľahčite návštevníkovi, aby vás našiel. Preto na webe zreteľne umiestnite kontakt a kontaktný formulár. Tiež ušetrite návštevníkom čas s dopytovaním a zverejnite svoj úplný cenník. Ak máte aj kamennú prevádzku, umiestnite na webovú stránku informáciu o tom, kedy máte otvorené.

Prečo v grafike uprednostniť prehľadnosť

Ak si chcete stránku navrhnúť sami, napríklad pomocou hotových šablón, stavte na jednoduchosť. Menej prvkov na stránke uľahčuje návštevníkom orientáciu a necháva vyniknúť dôležité informácie. Platí to najmä na najdôležitejších stránkach webu, kde od návštevníkov očakávate nejakú akciu (napr. vyplnenie formulára, prihlásenie sa k odberu noviniek, nákup).

Text musí byť dobre čitateľný, jasný a dostatočne kontrastný s pozadím stránky. Najdôležitejšie prvky nech sú výraznejšie ako zvyšok obsahu – použite väčšie písmo, výraznejšie farby atď. Pomôže to ľahšie naviesť čitateľa k požadovanej akcii. Najdôležitejšie správy umiestnite vpravo na začiatok stránky, aby zákazník videl to podstatné bez toho, aby musel rolovať.

Aké digitálne nástroje vám môžu pomôcť?

  • Dostupnosť domén si môžete overiť napríklad na stránke domeny.sk.
  • Napríklad WordPress alebo Squarespace umožňujú jednoduchú tvorbu webovej stránky bez znalosti programovania.
  • Ak nepotrebujete web na mieru, použite predpripravené šablóny, napríklad od vývojárov Webnode alebo Solidpixels. Komplexnejšie riešenie, ale tiež so šablónami, ponúka Webflow.
  • Ak hľadáte špecializované e-shopové riešenie, na slovenskom trhu je najobľúbenejšie Shoptet.
  • Na analýzu návštevnosti webu, sledovanie správania používateľov, identifikáciu zdrojov návštevnosti webu a meranie úspešnosti marketingových kampaní môžete využiť napríklad Google Analytics.
  • Medzi obľúbené nástroje na analýzu kľúčových slov patrí Google Keyword Planner, Semrush, Ahrefs alebo český Marketing Miner.

Rady a tipy

  • Zo zákona máte povinnosť na webe uviesť (obvykle v pätičke alebo v kontakte) meno živnostníka či firmy, sídlo spoločnosti, IČO, prípadné DIČ, údaje o zápise v obchodnom registri alebo inej evidencii. U akciových spoločností potom informácie o zvolaní valného zhromaždenia a členstva v koncerne.
  • Vytvárajte užitočný obsah zameraný na vašu cieľovú skupinu, ktorý rieši jej problémy a potreby.
  • Než webové stránky spustíte, nechajte si otestovať ich funkčnosť a prehľadnosť niekoľkými užívateľmi.
  • Dôveryhodnosť svojej ponuky zvýšte uvedením referencií, prípadne certifikátov alebo ocenení.
  • Obrázky sú rovnako dôležité ako texty, preto použite reálne a kvalitné fotografie.
  • Nezabúdajte na pravidelnú údržbu a optimalizáciu webu.
  • Aby ste pôsobili profesionálnejšie, vytvorte si emailovú adresu so svojou vlastnou doménou.

Pomohol vám tento článok?

Zdieľajte na svojich sociálnych sieťach.