Legislatíva a úrady
23. 1. 2025
2 min
Čo si strážiť v zmluvách so zákazníkmi?
Kvalitná zmluva je jeden z najúčinnejších spôsobov, ako predchádzať sporom a nedorozumeniam. Čo by mala obsahovať? A na čo myslieť pri jej dojednávaní? Spísali sme pre vás niekoľko odporúčaní.
V tomto článku nájdete:
Zmluvy s klientmi, ako napríklad kúpne zmluvy či zmluvy o dielo, je možné uzatvárať rôznymi spôsobmi – písomne, ústne alebo jednoduchými konaniami zmluvných strán. Existujú však určité nevyhnutné prvky, ktoré by nemali chýbať v žiadnom zmluvnom vzťahu. Ktoré to sú?
Predmet zmluvy
Jednoznačne a presne definujte, čo dodávate klientovi. Týmto spôsobom predídete sporom, ktoré by mohli vzniknúť z nedorozumení, keď klient má o dodanom produkte alebo službe inú predstavu než vy. Je tiež praktické zmluvne stanoviť, čo klientovi nebudete dodávať. Hoci sa vám to môže zdať jasné, pre druhú stranu to nemusí byť zrejmé.
Cena a platobné podmienky
Cenu za váš produkt alebo službu je potrebné definovať hneď na začiatku. Ak nie je možné stanoviť presnú sumu (čo je ideálne), je dôležité určiť spôsob výpočtu ceny. V zmluve tiež uveďte platobné podmienky – stanovte, akým spôsobom a do kedy vám klient zaplatí.
Termín dodania
V zmluve určte termín, do kedy produkt alebo službu dodáte, a spôsob, akým produkt alebo službu klient prevezme.
Povinnosti zákazníka
Splnenie predmetu zmluvy je povinnosťou vás ako dodávateľa. Často je však k tomu nevyhnutná spolupráca alebo súčinnosť klienta. Preto je dôležité túto spoluprácu v zmluve konkrétne špecifikovať. To znamená, o akú súčinnosť ide, ako o ňu budete žiadať, do kedy vám ju klient musí poskytnúť a čo sa stane, ak ju neposkytne.
Úroky z omeškania, zmluvné pokuty a ukončenie zmluvy
-
V prípade, že vám klient nezaplatí načas, máte nárok na úroky z omeškania. Ich výška je o osem percentuálnych bodov vyššia ako základná úroková sadzba Európskej centrálnej banky.
-
Súčasťou zmluvy môže byť aj zmluvná pokuta, ktorá môže pokrývať rôzne povinnosti zo zmluvy, vrátane povinnosti zaplatiť včas.
-
Zo zmluvy by tiež malo byť zrejmé, ako dlho bude trvať a ako sa dá ukončiť. V niektorých prípadoch sa môžete s klientom dohodnúť na ukončení zmluvy výpoveďou bez udania dôvodu.
-
Uvažujete o spolupráci s novým klientom? Finančná správa prevádzkuje register nespoľahlivých osôb a daňových dlžníkov, v ktorom si môžete overiť jeho platobnú morálku.
-
Riešenia ako DocuSign alebo Signi umožňujú plnohodnotne podpisovať zmluvy elektronicky a na diaľku.

Pomohol vám tento článok?