Marketing
23. 5. 2024
6 min
Ktoré marketingové kanály zvoliť na komunikáciu?
Chcete, aby o vás zákazníci vedeli. Tak sa snažíte robiť všetko: píšete príspevky na Facebook aj LinkedIn, píšete blog, newslettre. Ľudia vás sledujú, možno váš obsah aj lajkujú, ale nenakupujú. Viete, kde robíte chybu? Chcete byť všade. Menej je v tomto prípade viac. Ak si marketingové kanály zvolíte múdro a strategicky, získate nových zákazníkov a dostaví sa aj väčší zisk. Navyše, ušetríte čas a peniaze. Ukážeme vám, ako na to.
V tomto článku nájdete:
Ako začať s mediálnym plánovaním
Skôr ako sa pustíte do výberu marketingových kanálov, mediálneho plánovania či nákupu médií, mali by ste sa zaujímať o nasledujúce skutočnosti:
- Podnikateľský plán: Pokiaľ nemáte jasno v tom, komu je váš výrobok alebo služba určená, kde ich plánujete predávať a akú obchodnú stratégiu zvolíte, do riešenia komunikácie sa zatiaľ vôbec nepúšťajte. Podnikateľský plán vám pomôže ujasniť si, aké obchodné ciele chcete dosiahnuť a ušetrí vám veľa problémov.
- Situačná analýza: Pomocou SWOT analýzy získate prehľad o tom, aké silné (Strengths) a slabé stránky (Weaknesses) má váš produkt alebo spoločnosť, a tiež sa zamyslíte nad tým, aké sú príležitosti (Opportunities) a riziká (Tthreats) vo vašom segmente.
- Analýza konkurencie: Mali by ste tiež vedieť, ako sa darí vašim konkurentom na trhu, akých zákazníkov obsluhujú a ako s nimi komunikujú. Učte sa od lídrov trhu, ale buďte jedineční a slepo nekopírujte.
- Segmentácia trhu a cielenie: Urobte si aspoň malý prieskum trhu, aby ste zistili, či je o váš výrobok alebo službu záujem. Možno je už trh podobnými ponukami už presýtený. Pokiaľ nechcete alebo nemôžete zákaznícky záujem zistiť, skúste si prejsť diskusie na internete, dohľadať verejné prieskumy renomovaných výskumných agentúr, nahliadnite do verejných štatistík SŠÚ a pozrite sa aj na počty konkurentov.
- Marketingová stratégia: Nemusíte hneď investovať tisíce eur do profi stratégie, na začátku si úplně stačí uvedomiť a spísať odpovede na otázky "Čo? Komu? Kedy? S akým cieľom?" chcem predávať. Skúste sa preto sami seba opýtať: Prečo by si váš produktu či službu mal niekto kúpiť? Akú hodnotu mu ponúkate? Čo by sa stalo, keby váš produkt alebo služba neexistovali? O čo by ľudia prišli?
- Marketingové ciele a kľúčové metriky: Jasne definujte, čo chcete dosiahnuť svojou marketingovou komunikáciou a na posúdenie dosiahnutých cieľov si stanovte konkrétne metriky (KPI).
3 kroky k výberu správnych marketingových kanálov
Preskúmajte svoje kontaktné miesta Ako sme už spomenuli: nemusíte byť všade. Začnite tam, kde sú vaši zákazníci. Urobte si aspoň malý prieskum tzv. touch pointov, teda kontaktných miest, kde môžete osloviť svojich potenciálnych zákazníkov. V rámci tohto prieskumu si vyhodnoťte, kde je pre vás najvýhodnejšie so zákazníkmi komunikovať. Premýšľajte najmä z pohľadu pomeru ceny a kvality.
Zohľadnite svoj rozpočet Každý marketingový kanál znamená ďalší výdaj pre vašu podnikateľskú kasu. Zvoľte preto starostlivo, ktoré marketingové kanály budete využívať. Nemusíte byť na všetkých sociálnych sieťach. Radšej vyberte jedno miesto, kde vám to dáva najväčší zmysel, a tomu sa venujte poriadne. Každá sociálna sieť má totiž svoje špecifiká, ktoré musíte dodržiavať. Pokiaľ sa rozhodnete využívať viac sociálnych sietí, môžete využiť obsah opakovane. Prispôsobte ho však pravidlám danej sociálnej siete.
Marketing robte komplexne Pokiaľ svoju komunikáciu postavíte hlavne na výkonnostných formátoch (ako je PPC reklama v reklamných systémoch typu Google Ads alebo Meta), dostanete pri správnom nastavení a taktike takmer okamžitú spätnú väzbu. Pokiaľ nezačnete získavať prvé objednávky, musíte začať zisťovať, kde je chyba (tou môže byť situácia na trhu, zle nastavená cena alebo nedodržanie štandardov daného trhu). Avšak, ak nebudete dlhodobo a kontinuálne sledovať ďalšie marketingové aktivity, vaše podnikanie nemusí uspieť. Venovať by ste sa mali napr. získavaniu spätnej väzby od zákazníkov, zlepšovaniu produktu alebo služby, vymýšľaniu nových spôsobov, ako sa odlíšiť od konkurencie, reagovaniu na potreby trhu, kontinuálnemu budovaniu značky atp.
Základné rozdelenie marketingových kanálov
Kanály marketingovej komunikácie delíme podľa niekoľkých kritérií: základné delenie je na komunikačné kanály v online prostredí a tradičné komunikačné kanály.
Kanály komunikácie v online prostredí
- Webová prezentácia alebo e-shop: Ide o základný komunikačný kanál. Ak ho nemáte dobre vyriešený, nepúšťajte sa do ďalších väčších akcií, stálo by vás to príliš veľa peňazí a neprinieslo by to želaný výsledok.
- Sociálne siete: Na Slovensku sú najpoužívanejšie Facebook (cieľová skupina 40+), Instagram (mileniáli), YouTube, TikTok (generácia Z) a LinkedIn (biznis sieť, najmä B2B segment). Predovšetkým na texte sú založenésiete X (predtým Twitter) a Threads.
- Reklama na vyhľadávacej alebo obsahovej sieti: Tu komunikujete prostredníctvom reklamných formátov, posolstvo musí byť jasné a výstižné.
- Organické vyhľadávanie (SEO): Optimalizáciou vašich webových stránok sa snažíte získať vysoké umiestnenie vo vyhľadávaní pre vaše kľúčové slová. Ide o neplatený kanál, výsledky sa dostavia až po dlhšej dobe.
- Influenceri alebo ambasádori na sociálnych sieťach: Ak začnete spolupracovať s influncerom, ktorý má na sieťach dobrý zásah, môže íst o veľmi účinný komunikačný kanál.
- Komunitné platformy: Ak je váš produkt zameraný na úzku cieľovú skupinu, napríklad podľa záujmov alebo profesie, staňte sa členom diskusných fór alebo skupín v rámci sociálnych sietí (Facebook, LinkedIn). Alebo začnite budovať vlastnú komunitu.
- Podcasty a webové semináre: Veľmi sľubné a rýchlo rastúce komunikačné kanály. Webinár usporiadate celkom ľahko, stačí vám na to vhodná streamovacia platforma. Tvorba podcastu je náročnejšia na čas, prípravu aj náklady.
Tradičné komunikačné kanály
Tento typ komunikácie je tu s nami už desaťročia. A niektoré typy médií patria medzi najúčinnejšie. Hoci sa online kanály dajú ľahšie merať, zatiaľ nemajú taký masívny dosah ako napríklad televízia. Aj preto sú reklamy a obsah v tradičných médiách relatívne drahé, a teda aj menej dostupné pre menšie firmy. Medzi tradičné médiá patria napr: televízia, rozhlas, printové médiá, OOH (vonkajšia reklama ako sú billboardy, citylighty, lavičky, verejná doprava atď.) a POS (branding a komunikácia v mieste predaja značky).
Nezabudnite na meranie a optimalizáciu
Samozrejme, výber marketingových kanálov nie je večný. Priebežne monitorujte, ako vaša komunikácia funguje a prostredníctvom ktorého kanála sa vám darí osloviť najviac potenciálnych zákazníkov. Testujte rôzne formáty obsahu a reklamy. Merajte všetko, čo sa dá, a na základe výsledkov meraní vyhodnocujte a optimalizujte samotné kampane aj využívanie rôznych marketingových kanálov.
Aké digitálne nástroje vám môžu pomôcť?
- Ak si ako distribučný kanál vyberiete e-mailing, pomôžu vám rôzne nástroje na hromadný e-mailing. Obľúbeným nástrojom na odosielanie e-mailov je napríklad Mailchimp.
- Aby bola vaša komunikácia v marketingových kanáloch zapamätateľnejšia, pripravte si aspoň základné vizuály. Ideálnym nástrojom na to je napríklad Canva.
- Vybrali ste si pre svoje komunikačné kanály niekoľko sociálnych sietí? Potom vás čakajú pravidelné príspevky a bude fajn mať po ruke plánovač obsahu akým je napríklad Buffer.
- Nezabudnite merať výkonnosť jednotlivých marketingových kanálov. Jedným z najlepších analytických nástrojov je Google Analytics. Sociálne siete majú svoje vlastné štatistiky, nezaškodí sa do nich občas pozrieť.
Rady a tipy
- Buďte konzistentní v komunikácii naprieč všetkými marketingovými kanálmi. Dodržujte rovnakú tonalitu aj vizuálnu identitu. Len tak si vás vaši zákazníci dobre zapamätajú.
- Nevsádzajte celý svoj rozpočet len na jeden kanál. Ideálne je zvoliť kombináciu reklamy a komunikácie na webe a sociálnych sieťach.
- Nepodceňujte prípravu. Ak budete strieľať naslepo alebo robiť marketing metódou pokus-omyl, zbytočne v ňom utopíte veľa peňazí.
- Nechajte si vypracovať marketingovú stratégiu od odborníka. Nastaví aj vhodné marketingové kanály a pomôže vám pripraviť komunikačný mix.
Pomohol vám tento článok?